lördag 27 april 2013

Vegofest!

Idag har det varit Vegofest här i Örebro. För fjärde gången anordnades denna mässa för att uppmärksamma den vegetariska (framför allt veganska) maten lite extra. Givetvis var vi där. Med två småbarn är det inte möjligt att gå på föredrag och delta i workshops (i alla fall inte med VÅRA barn och som vi är som föräldrar). Däremot gick det utmärkt att lyssna på bra musik och gå runt på utställningen och smaka på vegansk ost, mjukost, mozzarella, korv i parti och minut, chi-chi, Göttbullar, päroncider, chips, choklad, falaffels, bröd, hommus och mycket annat. Noah trivdes som fisken i vattnet - ÄNTLIGEN kunde han äta precis allting! Chi-chi var nog godast, och tunnbröd med veggoost, förstås. Mannen är väldigt förtjust i veganchorizo från Seitanfoods, och min favorit var tempeh med alger som säljs av samma företag.

Efter någon dryg timme på mässan begav vi oss till Myrorna för att titta lite efter kläder till Noah. Hittade inte så mycket, så istället blev det lunch innan hemfärd medelst cykel för de stora pojkarna, apostlahäst (d.v.s. ben) för min och Neos del. Halva vägen sov han, andra hälften skrek han som en stucken gris. Är så TRÖTT på barnskrik! Burit i sjal i fem-sex timmar idag, vilket känns rejält i axlarna. Det blir minst en timme till ikväll, innan det är dags att sova (även om Neo har somnat i mitt knä just nu).

Med promenad till och från stan (ungefär 1 mil totalt) samt flanerande på mässa och på stan har det inte funnits tid och ork för någon annan träning idag. Dessutom är jag fortfarande lite småförkyld, men snuvan vill inte riktigt rinna till. Istället är det mitt eviga halsont jag dras med. Då är träning big no-no för de flesta och bör så vara.

Min lilla klängiga pojke är nog inte heller helt frisk. Snorar lite, har mer eksem än vanligt, undrar vad det är jag har ätit nu som han reagerar på. Äppelsorten jag brukar äta? Pepparmintste? SUCK!!! Får så dåligt samvete när han blir prickigare, för det betyder i regel att jag inte varit strikt nog med vad jag äter. Problemet är bara att jag inte vet vad det är han inte tål... Kan man vara allergisk mot lakrits? Hur stora mängder av ett livsmedel behövs för att han ska få utslag? Hoppas verkligen att den där allergiutredningen kan hjälpa oss framåt, för jag blir GALEN av detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar