tisdag 9 april 2013

Alkohol, graviditet, amning, eksem och lite annat

De slitsamma nätterna fortsätter. Jag är tröttare än tröttast när jag vaknar på morgonen. Neo prövar sina röstresurser vid 6-tiden, och då kommer förstås Noah och vill hälsa. Plötsligt har jag två barn i bäddsoffan istället för ett. Det ena pratar oavbrutet och det andra hojtar "AOU! AOU! AOU!" så att även mannen, som sover i andra änden av huset, hör det. Med andra ord omöjligt att somna om. I natt TROR jag dock att det blev liiiite tyngre sömn än den föregående veckan, om inte annat för att jag är så utmattad. Sedan är jag nog lite extra trött efter att ha kört ett pump-it-pass på morgonen, i kombination med att Neo har haft en kinkig dag och Noah varit gnällig efter en tung nattning igår kväll = för kort nattsömn.

Under gårdagen blev jag intervjuad lite kort inför en större undersökning om attityder till alkohol, rökning och droger under graviditet och amning. En av Noahs förskolelärares dotter doktorerar i ämnet, och behövde lämpliga försöksobjekt till en pilotstudie. Självklart ställde jag upp! För även om det kanske är OK att dricka alkohol i mindre mängder när man ammar tycker jag att det är bra onödigt. I synnerhet eftersom min alkoholkonsumtion uppgår till typ 2 msk rom per år. I form av romrussinglass (hemgjord). Jag gillar inte smaken av alkohol i någon annan form än möjligen som smaksättning i mat och efterrätter.

Till skillnad från de flesta i min ålder har jag faktiskt aldrig druckit så mycket att jag har blivit full. Först var det hårt idrottande som satte stopp. Jag ville inte dricka, eftersom det skulle påverka min träning negativt. Sedan var det ätstörningen som kom emellan. Det var inte så mycket det att alkohol innehåller ganska många kalorier, utan mer att jag inte vågade dricka, eftersom jag vägde så lite att en lättöl hade varit mer än min kropp skulle klara av att hantera (OK, detta var lite överdrivet, men...). Eftersom jag var sjukligt mager i väldigt många år hann jag bli nästan 25 år innan det kunde ha varit OK att dricka litegrann. Visst försökte jag. Testade vin, testade cider, testade öl (mannens favoritalkohol då, numera håller han sig till whiskey), för det sociala i att dricka alkohol, men BLÄ! Inte gott! Dessutom gillade jag inte tanken på att dricka så mycket att jag förlorade omdömesförmågan. Och på den vägen är det. När jag efter mycket kämpande blev gravid var det ingen stor grej för mig att "sluta dricka" eftersom jag aldrig har börjat.

Jag kan inte riktigt förstå VARFÖR man ska dricka alkohol när man är gravid eller ammar. Även om det för tillfället påstås att begränsade mängder är OK, åtminstone under amning, tycker jag att det är lite onödigt att utsätta sig/barnet för risken att det senare kommer ny forskning som visar att det inte alls är bra för barnet. Men det är klart att det är lätt att avstå från något man inte tycker om.

Kanske kan man dra paralleller mellan alkoholkonsumtion vid amning om man GILLAR alkohol och det som jag "måste" avstå ifrån med tanke på Neos eksem. Jag blir alltmer övertygad om att det han reagerar på är något som kallas biogena aminer. Det är inte allergi, utan en typ av kemisk substans (naturliga! Aminer på kemispråk, man kan förenklat säga att det är molekyler som påminner om det som bygger upp proteiner) som finns naturligt i livsmedel och kan ge överkänslighetsreaktioner. Ju mer man äter av livsmedlena, desto tydligare blir symtomen. I veganska livsmedel finns biogena aminer t.ex. i riklig mängd i citrusfrukter, kakao, jordgubbar, äpplen, tomater, paprika, kiwi... Precis vad Neo blir mer prickig av att jag äter! Visst kan jag sakna att smaksätta med citron, och dregla över färsk ananas som jag inte kan äta, men hellre undvika det som ger Neo värre eksem än att äta det bara för att det är gott. Ibland äter jag sådant han reagerar på av misstag - som rött te med äpple och kanelsmak (han tål VISSA äppelsorter), och då mår jag lite dåligt. Samtidigt är det bra att testa NU när jag ammar vad han tål och inte tål. I bröstmjölken blir det lite mer utspätt än när man ger livsmedlen direkt.

Lite svamligt inlägg... Borde kanske gå och lägga mig istället....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar