måndag 29 april 2013

Äntligen kväll!

Puh, vilken dag! Inte alls någon höjdare och jag är lycklig över att det äntligen är kväll, att barnen sover och att det är TYST, sånär som på Neos små snarkningar och en våryster talgoxe utanför vardagsrumsfönstret. Det började inte alls särskilt bra, med det dagliga bråket med Noah om behovet av att kissa på morgonen. Han vill inte, även om han är jättekissnödig (vilket syns tydligt på kroppsspråket) och kissar massor när han väl sätter sig på pottan. Neo var kinkig och alldeles rödflammig i ansiktet, på huvudet, på armarna och lite på magen av nytt eksem, och efter konsultation av BVC fick vi en tid på eftermiddagen.

När morgonbestyren var avklarade och barnen påklädda och utfodrade gick vi och handlade. Noah pratade oavbrutet, Neo däckade i sjalen efter en skrikig morgon. Hem för lunch, Noah vägrade äta. På med kläder igen, iväg till BVC via biblioteket för att lämna tillbaks några filmer. Till BVC kom vi, sköterskan såg, och ansåg därefter att vi behövde träffa en läkare - och någon sådan fanns först 1½ timme senare.

För att få tiden att gå gick vi in på den närbelägna öppna förskolan (inte den vi brukar gå till). Ingen höjdare. Trånga lokaler, alla vuxna satt mest och fikade med personalen medan några av de äldre barnen stojade runt och några av pedagogerna försökte få dem att lugna ner sig. Noah och jag var för ovanlighetens skull överens när vi gick därifrån - att det inte var roligt att vara där. Vi håller oss till den andra öppna förskolan, som visserligen ligger längre bort men är tusen gånger trevligare.

Sedan var det läkarbesök. Råd om smörjning (som vi redan följer), recept på Tavegyl i flytande form mot klådan. Remiss till barnkliniken har redan skrivits, men vi har ännu inte fått någon kallelse eller bekräftelse på att de har tagit emot den.

Sedan toabesök och hem för matlagning, mannen kom strax innan middagsdags med huvudvärk och en helvetisk dag på jobbet bakom sig. Noah var pappasjuk och Neo gnällig. Jippi! Men nu sover barnen, som sagt. Och jag letar information om vilka livsmedel som innehåller höga halter av biogena aminer och därför kanske gör att Neo får mer eksem. Det mesta som räknas upp är sådant som jag ändå inte äter (vin, lagrade ostar, fermenterade korvar, fisksås, tonfisk o.s.v.), och livsmedel som jag redan nu har uteslutit. På vårdcentralen fick jag heller inga råd, de vill inte att jag tar bort fler saker nu. Fast jag undrar om det kanske vore bra att undvika tempeh och jästflingor till att börja med (de har jag ätit de två senaste dagarna, då eksemet har förvärrats) och om det inte hjälper sluta med äpplen och kanske även fikon...

Träning? Bara mammamage-övningarna. Svårt att hitta rätt muskler och veta om jag gör rätt. Och jag är så SVAG i de musklerna! Blir till att hårdträna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar