söndag 14 april 2013

Ny leksak

Jag har en ny leksak. Ja, inte någon ny mobiltelefon alltså, utan någonting helt annat. Nämligen TRX Tactical Force, en typ av "gym" i form av remmar, som man lätt kan ta med sig och träna med så länge det finns en dörr, en gren eller någonting annat att fästa den i. Köpte på Blocket för ungefär halva priset jämfört med vad ett butiksinförskaffat skulle ha kostat. Går även under benämningen "djungelgym" om man inte är så noga med vad man införskaffar för märke. Än så länge har jag bara provat lite, lite, lite av det mycket omfattande träningsprogrammet som medföljer, och även om jag inte är så imponerad av passupplägget, finns en hel del bra övningar som man kan roa sig med att utföra.

Några av fördelarna, som jag ser det med TRX/djungelgym är att man kan träna med det i princip var som helst, att det är det enda redskap som behövs för att träna hela kroppen och att det ger kroppen helt nya utmaningar eftersom man kan jobba med balansen (d.v.s. coremusklerna) på ett helt annat sätt än vid traditionell styrketräning. Dessutom kan man använda redskapet (eller vad man nu ska kalla det) som hjälp för att utföra tunga övningar som man annars inte riktigt skulle klara av (t.ex. benböj på ett ben) och det fungerar utmärkt som hjälp vid stretching. Eftersom man hela tiden jobbar med sin egen kroppsvikt som motstånd är nog den främsta nackdelen att den som är väldigt stark får köra väldigt långa pass för att bli ännu starkare. Där är förstås inte jag. Kommer nog inte heller att bli. En fördel till är förresten att många övningar går att göra med barn i sjal...

Igår testade jag att köra fas 1 för vecka 1 dag 1, minus magövningarna eftersom jag i vanlig ordning hade en klängig liten kille i bärsjal på magen. Just det passet var upplagt som en "mobility"-fas till att börja med, som byggde mycket på att sträcka och tänja musklerna. Sedan tre block med tre övningar i varje, 45 sek arbete, utan vila mellan övningar, men 1-2 min vila mellan blocken. Detta skulle man upprepa ett varv. I varje block fanns en övning mer inriktad på benen, en mer inriktad på överkroppen och en som främst var till för att stärka coremusklerna. Tyvärr behövde längden på TRX-banden justeras mellan övningarna, vilket gjorde att det blev mer vila än det var tänkt. Kanske ett nybörjarproblem, men för mig som vill träna supereffektivt var det lite störande. Sedan tar det alltid längre tid med nya pass än de gamla invanda, och gårdagens första försök var mer lek än träning.

Idag har jag fortsatt att testa lite till; fortfarande fas 1, vecka 1 men dag 2 istället, första tredjedelen av passet, som avslutning på ett halvdant träningspass som inleddes med lite kettlebells och fortsatte med lite lätt chockträning med barn i bärsjal. Framför allt är det benen som har fått sig en omgång. Nu sitter jag med sovande Neo i knät - igen - han har sovit dåligt i natt - igen - och därför är han (och jag) lite trötta och gnälliga... Mannen laddar för en ny vecka på jobbet och jag för att vara ensam hemma med barnen till och med sent onsdag kväll, när mannen kommer tillbaks från kurs i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar