söndag 7 april 2013

Uppdaterar mig om träning - och undviker plankor!

Tro det eller ej, men idag har jag FAKTISKT lite träningsvärk i rumpan och i framsidan av låren efter fredagens lätta chockträningspass. Även vaderna känns litegrann. Helt otroligt, för jag tyckte inte att det var så förtvivlat jobbigt, mer än möjligen "kalinkorna". Men tydligen lyckades jag aktivera några muskler som jag inte visste att jag hade.

Eftersom jag för närvarande "bara" är ledig och därmed inte får så mycket intellektuell stimulans från något jobb, läser jag en hel del om träning just nu. Försöker hitta nya övningar, nya träningsupplägg och nya tekniker. Snubblade över en jättebra sida om magträning: www.mammamage.se, och alla som har fött barn eller är gravida rekommenderar jag varmt att ta sig en titt på den. Den träning som beskrivs finns i utökad version som app till iPhone och Androidtelefoner, men eftersom min mobil är allt annat än smart (den havererar som bekant varannan månad) har jag inte kunnat ladda ner den för att testa.

Skaparen av appen och sidan är Katarina Woxnerud, som är naprapat. För mig som själv är högskoleutbildad är det viktigt att det som skrivs och sägs bygger på vetenskaplig fakta och inte bara på personliga tyckanden och "lärdomar" från kortare kurser. Med andra ord litar jag mer på en naprapat än en PT, eftersom naprapaten har en mer gedigen utbildning. Givetvis gör jag även en bedömning av trovärdigheten i det personerna i fråga förmedlar. Och min bedömning är att Katarina har på fötterna för det hon skriver.

Vad som var nytt för mig är att plankan INTE är en bra övning för att aktivera de inre bålmusklerna. Och att man aktiverar de YTLIGA RAKA bukmusklerna när man tippar bäckenet istället. Därför har jag uppdaterat informationen under "grundläggande tekniker" här på bloggen. För att de inre musklerna ska aktiveras ska ryggen vara neutral, magen inte röra sig annat än att midjemåttet ska minska. Läs på mammamage för en beskrivning!

Tvärtemot vad andra väldigt populära mamma-tränare rekommenderar, är Katarinas inställning att övningen "plankan" är alldeles för tung för nyblivna mammor och kan göra att separationen mellan magmusklerna förvärras eller att läkningen av ligamenten försvåras. Istället måste man efter en graviditet och förlossning först hitta de djupa, stabiliserande bålmusklerna, de som jobbar uthålligt med liten kraft under lång tid. Först när de är starka nog kan man gå vidare med mer komplicerade och tyngre övningar.

Tyvärr finns inte träningsprogrammet från mammamage annat än som app än. Jag sörjer! För jag skulle verkligen behöva börja träna såsom hon beskriver (fast hon avråder från tyngre träning fram tills dess att separationen mellan magmusklerna har gått tillbaks och tills dess man har hittat de inre musklerna - vilket skulle innebära att jag inte ska träna kettlebells och styrketräning än på ett tag, buhuuuu). Även om jag TROR att jag har hittat de inre bålmusklerna är jag väldigt mån om att göra rätt. Jag vill inte ha en putmage, utan en stark bål som minskar risken för ryggproblem. I synnerhet nu, när jag bär Neo så mycket i bärsjal (det har blivit allt mindre, men är fortfarande 1-2 timmar om dagen minst). När min mobil är tillbaks från serviceomgång 2, då... Även om jag måste ladda ner appen ytterligare en gång om den eländes telefonen havererar igen.

Övrigt? Vilodag igår efter ytterligare en tuff natt... Och kettlebells idag efter ännu en natt med väckning varje timme. Onda ögat av mannen som inte förstår att jag BEHÖVER träna för att orka med - varför ska det vara mer prioriterat med sovmorgon än träningsmorgon? Jag tar ju ALLA bebisnätter, att han sedan inte kommer upp på morgonen för att han har varit uppe för länge på kvällen är faktiskt inte mitt fel. Prickig Neo, förmodligen för att jag har druckit äppel-kanel-rooiboste eller har ätit färsk ingefära. SUCK! Önskar att vi får klarhet i vad han inte tål, för det är jobbigt med dessa eksem som kommer och går och verkar klia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar