torsdag 25 april 2013

Trädgårdsarbete!

Solsken ute, och solsken i mitt sinne eftersom jag har tränat (samma pass som i förrgår)... De dagar jag INTE gör det är jag för rastlös och deppig för att skriva, tycker inte att jag har så mycket att berätta. Allt jag gör, säger och skriver blir fel. Igår var en sådan dag. Då tyckte jag INTE om mig själv. Men dagen har varit mycket bättre.

Med solen kom lite extra energi att göra någonting med barnen. Så, på förmiddagen, när jag hade tränat färdigt, tog jag med mig Neo till öppna förskolan för att vara med på sångstunden (de har öppet kl. 11-14, men jag måste gå senast 12.10 för att hämta Noah på dagis 12.30). Sedan pushade jag Noah att gå hem från dagis istället för att åka vagn - inte helt populärt och det tar mer än dubbelt så lång tid som annars, men han är stor nog att gå själv, egentligen.

Efter en stund inomhus gick vi ut i trädgården. Jag (och Neo i bärsjal) grävde i trädgårdslandet; vände på jorden som föeberedelse för plantering och sådd, grävde upp en blomrabatt som också ska bli grönsaksland och flyttade lite gullvivor. Dessutom skar jag ner två rosor som jag inte vill ha kvar. De är så taggiga och jag är rädd att något barn ska skada sig på dem. Noah var mest i vägen i sin iver att hjälpa till. Tillslut kom jag på att det bästa sättet att hålla honom på gott humör SAMTIDIGT som jag fick någonting gjort, var att be honom att hämta grejer i garaget. Kratta, spade, sopborste, skottkärra. Han tröttnar nämligen fort på att gräva/kratta/sopa, men det är kul att hämta och lämna saker. Sedan kom mannen hem och blev glatt överraskad över att vi var ute och gjorde någon nytta:-).

Nu känns kroppen, framför allt ryggen, lite småtrött. Förhoppningsvis gör det att jag sover gott i natt. Trädgårdsarbete är för övrigt också utmärkt som träning! Styrketräning i fallet gräva-bära, konditionsträning vid gräsklippning medelst handjagare (som vi har, tomten är bara 400 kvm varav hus, garage och garageuppfart tar upp mer än halva ytan) och lågintensiv träning vid ogräsrensning, sådd och skörd. Om man gör allt för hand, vill säga. Med traktor blir det en annan sak...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar