torsdag 4 april 2013

Längre kettlepass!

IDAG hände det! Neo var hyfsat nöjd i nästan en timme, så jag kunde utöka mitt kettlepass litegrann med en cirkel till! Visserligen fick jag ta några puss- och flytta-på-bebis-pauser under passet, men vad gör väl det när han inte skriker och gnäller konstant? Han är fortfarande snorig och har stundtals svårt för att komma till ro (särskilt nattetid, jag ammar minst varannan timme nu), men det är betydligt bättre än vad det har varit den senaste veckan.

Dagens pass såg ut så här (10 reps av varje övning per "håll" eller hand/ben, 3 varv av varje cirkel och ingen vila mellan övningar och cirklar), övningar med "..." finns med samma "namn" på dintraning.se:

Cirkel 1: "Around the world" - "Sving" - "Sving, enhands" - "Figure 8" (kolla på dintraning.se för beskrivning)

Cirkel 2: "Front squat" (fast bara till 90 graders böjning i knäna) - "Triple X" (biceps 4 reps/press/triceps 4 reps/goodmorning, 3 varv) - "Draken" - "Hakdrag

Cirkel 3: Armhävning med en hand på kettlebellen - "Latsdrag, rotation" - Utfall med kettlebellen i samma hand som det ben som jobbar - som "Draken" fast kettlebellen i samma hand som det ben som är stilla - "Sidoböjning"

Cirkel 4: "Vändning med stöt" (bara 3 reps) - "Tvåhandssving" (fast här fuskade jag och gjorde början av övningen som en sving till axelhöjd) - "Utfall" - breda benböj med kettlebell bakom ryggen - "Högt drag" - vadpress

Cirkel 5 (ny): "Pullover" - bäckenlyft med kettlebellen som i föregående övning, fötter/ben axelbrett isär - bäckenlyft med kettlebellen som i "Pullover", fötter/knän/ben tätt ihop - "Turkish getup del 1" fast utan kettlebell

Jag äger bara en kettlebell än så länge. Den väger 12 kg och är med andra ord ganska tung för en sådan som jag (är bara 160 cm lång och väger inte så mycket). Men med undantag för några få övningar orkar jag numera 10 reps av varje övning med denna kanonkula. Snart tillbaks på samma nivå som innan jag blev gravid. Men benstyrkan är INTE vad den har varit. Innan jag blev gravid fixade jag min kroppsvikt + lite till när jag gjorde benböj, marklyft, goodmornings och utfall. Det gör jag INTE idag. Vet inte om jag har som målsättning att komma tillbaks till den nivån. Tiden räcker inte till just nu i alla fall. Nu är fokus att vara mamma. Och att träna för att orka med vardagens lyft, bärande och psykiska påfrestningar det kan innebära att ha två illvrålande pysar som av olika anledningar är missnöjda. Jag försöker att se positivt - om jag har en skrikande Neo i bärsjalen behöver jag i alla fall inte höra Noahs vrålande, eftersom Neos gastande fyller öronen till brädden och lite till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar