tisdag 2 april 2013

Dregelläsning...

Jag har varit på biblioteket. Det är jag i och för sig väldigt ofta, men det är sällan jag kommer längre än till barnboksavdelningen. Idag var jag där på egen hand (OK, Neo var med, men han sov, så det räknas nästan inte) och kunde helt koncentrera mig på böcker åt MIG. Hamnade som vanligt framför kokböckerna, men hittade ingenting intressant. Tog några steg till och fann hyllan med träningsböcker. Och hittade väldigt mycket intressant, trots att biblioteket är litet (vårt närmsta stadsdelsbibliotek).

Framför allt hittade jag en bok av Jari Ketola; Chockträna dig i toppform. Tyvärr finns den inte längre att köpa, och det sörjer jag bittert. Träningsformen som beskrivs syftar till att "chocka" kroppen med tuffa övningar som samtidigt tränar explosivitet, balans och styrka. Funktionell träning, som genom periodisering ska ge superresultat på längre sikt. Så sugen jag blev på att komma igång på allvar! Många av övningarna verkar ganska komplicerade, och inte blir det bättre av att fotografierna visar en väldigt vältränad man som lyfter tungt. Misstänker att det för min del skulle bli träning utan belastning till att börja med, för att få in rätt teknik och bana in rörelserna. Jag skulle förmodligen aldrig orka göra det rekommenderade antalet reps och set, åtminstone inte av de mest explosiva övningarna (explosivitet är inte min grej, har inte tränat det och har dessutom svårt för att hoppa mycket efter två graviditeter och förlossningar, får ont i svanskotan) till att börja med. Men OJ, vad jag önskar att jag kunde försöka! En annan fördel med övningarna är att de inte kräver så mycket utrustning. Skivstång/vikter, en bänk eller något annat att hoppa/stiga upp på och lägga skivstång på, till någon övning behövs en medicinboll och till någon annan kabelmaskiner etc. Hoppas att jag kan ha boken hemma ett bra tag till... Eller låna om den vid ett senare tillfälle för att verkligen testa något av programmen i den.

Dagen i övrigt har varit helt OK med tanke på att natten var sjukt jobbig, med en vrålande Neo varannan timme (minst). Jag körde igenom pump-it-passet på morgonen före frukost (med några avbrott) och det känns som jag kommer att få träningsvärk imorgon.Skönt! Då vet jag i alla fall att jag har tagit i.

Noah var på dagis fram och med lunch, och sedan gick vi och handlade. Barnen roade sig med varandra en stund under eftermiddagen - det är helt fantastiskt hur mycket Noah har knutit an till sin lillebror! Han vill krama, klappa och pussa honom mest hela tiden, pratar med honom på "vuxenvis", hämtar leksaker och försöker lära Neo vad saker heter och är till för. Blev jätteledsen när Neo, på bebisars vis, råkade riva honom i ansiktet när han kom för nära. Min stora kille! Neo är i sin tur förtjust i sin storebror och ler stort när han får syn på honom. Det känns helt perfekt med två barn, och jag längtar faktiskt inte alls efter fler. Trodde aldrig att det skulle kännas så fulländat med "bara" två, men jag förstår inte hur jag skulle kunna älska fler barn än de jag har just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar