torsdag 11 april 2013

Trött i huvudet och tung i kroppen

Kroppen känns seg och tung idag. Hjärnan funkar inte som den brukar, och jag har flera gånger varit nära att somna. Skönt då, att barnen har varit förhållandevis glada. Och skönt att i alla fall den äldre är så förstående att han inte bråkar vid läggningen - efter att jag förklarat att jag är dödligt trött. Neo är fortfarande vaken så kvällen är inte slut än...

Tung kropp, ja. Kändes rejält segt att träna idag, men jag testade ändå eftersom det ibland (ofta) gör mig piggare. Kettlebells, stundtals ackompanjerad av en skrikande Neo, som även idag har varit klängig av och till. Trots tröttheten gjorde jag fyra pressar istället för tre i den näst sista cirkeln och känner mig lite stolt över det. Men när jag promenerade hem från min far, med Neo i sjal och Noah i vagn, kändes det som att jag släpade benen efter mig, som att jag inte kom någonstans för varje steg jag tog. Man kan lugnt säga att jag har tagit ut mig idag. På gott och ont.

För att bli starkare MÅSTE man bryta ner, men sedan är det viktigt att vila så att kroppen även får bygga upp. Det betyder inte att man ska lägga sig på soffan med armarna i kors, utan att man ska träna på något annat sätt, eller med några andra muskler - återhämtning. Jag räknar mina pump-it och kettlebellspass som ganska tunga, medan de pass jag kör med Neo i sjal är lite lättare. När jag instruerade spinning, core och styrkepass räknade jag spinningen, core och funktionell träning som lite "lättare", medan styrkepassen med vikter (egen träning på gym, skivstångsträning i grupp med fokus på ben eller hela kroppen, "expresspass" styrka och kettlebells som deltagare) var tyngre. Jag körde aldrig tyngre pass dagarna efter varandra, om jag inte hade delat upp kroppen, t.ex. fokuserat på ben och rygg dag 1, och överkropp och mage dag 2. Nu tränar jag oftast hela kroppen vid varje pass, och det kanske inte är optimalt. Fast - bärsjalspassen är lite mer ben, och kettlebells/pump lite mer bröst, axlar och armar.

OJ! Nu svänger mannen in på garageuppfarten! REDAN! Trodde att han skulle vara borta i åtminstone någon timme till eller två! Och Neo har somnat. Puh! Kanske dags för mig att kojsa också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar