lördag 2 mars 2013

Magövningar med bebis

Sitter här med en sovande bebis i knät... Vi är helt utslagna båda två efter gårdagens långa heldag i Uppsala, där jag spikade min avhandling. Nu sitter den högt uppe i institutionens spikträd, fastsatt med en handsmidd järnspik. Tre veckor kvar till disputationen. Längtar! Som sig bör innan en disputation är den blivande doktorn hyperstressad. I mitt fall är det dock INTE på grund av att jag inte har gjort någon presentation eller har gjort fel i den tryckta versionen av avhandlingen, utan för att jag fortfarande sitter fast i artikelskrivande och statistik. Nu är det några figurer som spökar - och som vanligt krånglar det program jag använder för att göra dem.

Hur som helst, innan Neo somnade och jag typ däckade i min fåtölj har vi hunnit ta en promenad i blåsvädret. Och innan dess tränade jag med Neo som publik. Han börjar bli riktigt duktig på att ligga själv på filt, i babykorg eller i säng, så länge han har mig inom synhåll och inte är för trött. Kettlebells fick det bli idag igen (har för mig att jag kettlade i tisdags, och sedan körde ett pump-it-pass i torsdags). Oftast kör jag de tre första "cirklarna" av övningarna nedan, och ändrar sedan lite i övrigt upplägg. Men det var inte det jag hade tänkt skriva om, utan om vad som hände sedan, när Neo började kinka för att han var trött. Han gillar ju att ligga på min (eller någon annans bröst) och sova, så jag placerad mig i en säng med Neo ovanpå. Sedan testade jag att göra några magövningar, och se, det funkade bra! Kändes över förväntan mycket. Dessutom somnade minstingen. Två flugor i en smäll! Magövningarna finns beskrivna i den sista cirkeln nedan (även om den och den näst sista cirkeln gick i varandra litegrann).

Dagens pass; 3 varv av varje cirkel innan jag gick vidare till nästa cirkel:
  • Uppvärmningscirkel: Kettlebell runt kroppen åt höger, sedan vänster - Dubbelhandssving - Svingar byt hand - Kettlebell i åttor runt benen. 10 av varje utom dubbelhandssvingen som jag gjorde 20 st av.
  • Cirkel 1: Benböj - Drag mot hakan - Biceps/tricepspress - Marklyft på ett ben med kettlebellen i motsatt hand (10 av varje per sida).
  • Cirkel 2: Armhävning med ena handen på kettlebellen - Enhandsrodd stående - Utfallssteg - Böj åt sidan (körde hela cirkeln ett varv med vikten i höger hand, bytte sedan till vänster och körde cirkeln baklänges, började sedan om igen; 10 reps av varje övning per sida)
  • Cirkel 3: Enhandsövning där man startar med kettlebellen vid golvet, vänder upp den på handleden under hakan,  och sedan trycker den upp över huvudet (3 st, orkar inte mer) - Dubbelhandsövning som är nästan som en frivändning fast man inte vänder kettlebellen utan hela tiden håller den med handtagen uppåt (8-10 st) - Bredan benböj (10 st) - Burpees (10 st) - Vadpress (10 st). Det sista varvet bytte jag ut de två första övningarna mot en övning där man svingar kettlebellen med med ena handen upp till axelhöjd och där pressar ihop skulderbladen (10 reps per hand).
  • Cirkel 4: (med Neo ovanpå mitt bröst): "Fälla träd" (10 reps per sida) - tådopp ett ben i taget (10 st per ben) - tådopp båda benen samtidigt (10 reps)
Fälla träd: Ligg på rygg med benen mot taket. Böj benen för att göra övningen lättare, sträck dem för att göra övningen tyngre. Pressa ner svanken mot golvet HELA ÖVNINGEN. Lägg händerna på magen eller ut åt sidorna (lättare åt sidorna). Du kan även sträcka upp höger arm mot taket när du för benen åt vänster, och vänster arm när du för benen åt höger (också lite lättare). För benen åt ena sidan så långt du kan utan att du börjar svanka. Vänd tillbaks till ursprungsläget. Du kan antingen träna en sida i taget eller köra varannan rörelse åt höger, varannan åt vänster.

Tådopp: Ligg på rygg, benen uppåt, knäna böjda 90 grader. Andas in, doppa ner tårna i golvet, andas ut och kom upp i ursprungsläget. Denna övning kan du göra med ett ben i taget eller med båda benen samtidigt (jobbigare). TRYCK SVANKEN MOT GOLVET HELA ÖVNINGEN! Du kommer förmodligen känna en hel del i höftböjarmuskeln, särskilt om du fuskar med att pressa svanken mot golvet. Tänk dig då att benen är "stela" i ursprungspositionen och att det är magen som gör jobbet. Det kan krävas en del justerande och "efterkännande" innan du hittar rätt teknik.

...och nu ska jag återgå till den strulande statistiken... Samt gosa med Neo i väntan på att Noah och mannen kommer hem från sin första längre resa på egen hand (har varit och hälsat på barnens kusin och förstås kusinens föräldrar 20 mil bort sedan i torsdags). Ha en fortsatt fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar