fredag 29 mars 2013

Ny långfredagstradition?

Vid midnatt vaknade jag med en feberhet bebis vid min sida. Tempade med örontermometer (ger osäkrare resultat än en ändtarmstermometer, men det går snabbare, är enklare och känns mindre som ett övergrepp), 38.8 grader. Konsultation av 1177 på nätet antydde att det var OK för en 3½-månadspys att ha feber under 39 grader, och eftersom han ammade och kissade kände jag mig ganska lugn. På morgonen var Neo mindre varm, men han har varit fortsatt gnällig och trött under dagen. Noah mår bättre, även om snuvan rinner och hostan ekar mellan väggarna.

Det är långfredag, en av årets stora helgdagar då det mesta egentligen borde vara stängt utom kyrkorna som har sin svartaste dag att "fira". De flesta är lediga från jobben och det händer inte så mycket i övrigt. Jag bestämde mig redan i början av veckan för att ta med barnen på utflykt till fågelsjön, och eftersom det mesta är stängt idag och vädret fint, tyckte jag att det var en bra dag att promenera iväg. Neo i sjal, Noah i vagn, precis som det brukar vara. Lite matsäck i ryggsäcken, varma kläder och en kikare. Redan kl. 8 var vi på väg, vilket var nödvändigt med tanke på att Neo tjöt som en mistlur och behövde sova. Noah tyckte för en gångs skull att det var helt OK att gå på långpromenad (snarare åka, för han ville INTE gå idag). Krasa is, titta på tågen som for förbi, köra puckelpist med vagnen fram till fågeltornet, och sedan sitta där i solen och dricka smoothie. Så värst många fåglar såg vi dock inte. Det var mest kandagäss som betade eller letade efter något att beta. Kikaren var han lite för liten än för att förstå sig på, så den fick åka väska istället.

Efter fikastunden ville Noah gå till ICA Maxi och titta på leksaksavdelningen... Praktiskt med fågelsjö i närheten av tättbebyggt område, Maxi ligger bara några hundra meter bort, så vi (och många andra) avlade en visit där. Jobbigt att handla när halva stan också har bestämt sig för att göra det! Traskade hem och tvättade och nu blir det bara "vara med barnen" och hålla minstingen på humör resten av dagen. Skulle vilja träna, kettlebells eller någon form av lite tyngre styrketräning, men det blir det nog inte tal om med tanke på Neos tillstånd. När han inte sover (i sjalen) gnäller han. Tar det imorgon. Jag har trots allt gått en lång promenad idag:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar