onsdag 27 mars 2013

Vilken tid på dygnet tränar du???

Dagens inlägg kommer INTE att handla om att jag har kört ett 40 min-kettlebellspass med Neo som publik och Noah framför en film (tre "standardcirklar", en ny med enarmspress - sving/frivändning - breda benböj - utfallssteg bakåt med kettlebellen i samma hand som det ben som rör sig - enarmssving/rodd - vadpress). Inte heller om att jag fortfarande har en trött och hängig Noah här hemma, och att han somnade efter ett litet besök på öppna förskolan (han slutade sova middag för ett år sedan). Dagens inlägg kommer istället att handla om vilken tid på dygnet jag tränar nu och har tränat förut.

För några år sedan såg jag ett TV-program (på Kunskapskanalen, såklart) om våra kroppar och hur den "mår" över dygnets 24 timmar. Till exempel om att halten av stresshormoner är högst på morgonen, att de flesta förlossningar startar på natten när kroppen är som mest avslappnad, vid vilka tider det är vanligast att få hjärtinfarkter och hur dags flest dör. Enligt det programmet var den optimala tidpunkten för att träna någon gång på eftermiddagen-kvällen, och morgnarna var sämst. Det kunde till och med vara FARLIGT att träna kondition på morgonen, just med tanke på nivåerna av stresshormon.

Med detta sagt - jag tränar oftast på morgonen/förmiddagen i dagsläget. Det är det tillfälle som oftast bjuds. Dels är Noah på förskolan tre förmiddagar i veckan, dels är Neo oftast gladast då och tycker att det är helt OK att ligga på golvet och titta på vad jag gör. Dessutom är det skönt att ha träningen avklarad.

Om jag själv får välja vilken tid jag ska träna, utan att tänka på familjen, föredrar jag nog eftermiddagar. Optimalt är mellan 16 och 18, men det är samma tid som de flesta andra också vill träna och det är som mest folk på gymmen. Därför har det sällan varit den tiden jag har tränat om jag ser till min "efter-simningen-karriär". För sent på kvällen ska jag INTE träna. Då somnar jag nämligen inte. Vid några enstaka tillfällen har jag instruerat spinning kl. 20-21.15, vilket var rena rama döden för min nattsömn. Jag blir så full av endorfiner att jag har extremt svårt för att varva ner.

Luncherna är också en "favoritträningstidpunkt", i alla fall när jag jobbar. Jag hoppar lätt över "lunchgemenskapen" till förmån för ett riktigt hårt träningspass, och intar istället födan framför datorn medan jag jobbar. Det är helt underbart att rensa hjärnan mitt på dagen genom att träna. Jag blir mycket mer effektiv, både före träningen - när jag har ett pass att se fram emot, och efter - för att jag fick slappna av och göra ngåonting kul en stund, jämfört med om jag inte lunchtränar.

Vad jag INTE gillar är konditionsträning tidigt på morgonen. Då håller jag alltid på att kräkas även om jag inte tar i så mycket. Spinninginstruktion kl. 7 är alltså inte min grej. I min ungdom (haha) när jag tränade simning alldeles för ofta hade vi tre morgonpass per vecka (kl. 6-7.30). Oftast styrketräning, vilket gick relativt bra, men uppvärmningen var pest. Och för några år sedan yogade jag ashtanga kl. 6-7.30, men OJ, vad stel jag var jämfört med om jag la passet på eftermiddagen istället. I samtliga fall har frukost innan träningen varit uteslutet. Fixar inte att äta nära inpå träning under förmiddagen. Istället äter jag mycket kvällen innan, så det finns energi kvar att träna av på morgonen. I dagsläget äter jag frukost om jag tränar efter kl. 9.30, men inte om jag tränar innan. Det fungerar bra tycker jag.

Hur det blir när Neo är lite större återstår att se. Jag inbillar mig att det kommer att bli lunchträning om jag jobbar (eftersom min arbetsgivare ändå drar av 30 min lunch efter 6 timmars jobb) och träning när barnen har lagt sig om jag inte jobbar eller inte kommer åt att träna på luncherna. Det får bli som det blir, och det är ingenting jag tänker på så mycket än. Just nu är jag bara lycklig över att min stackars trötta Noah ville att jag skulle träna på morgonen idag så att han skulle få slappa framför TV:n... Imorgon blir det ännu en VAB-dag, eftersom han inte orkar med en dag på förskolan. Besök på biblioteket eller utflykt runt fågelsjön kanske? Nu är det ju att vara mamma som är mitt jobb!

2 kommentarer:

  1. Oj, vad svårt, tror du inte att det är individuellt också? För mig är nog eftermiddagar den tiden då jag har sämst inspiration, tidigt på morgonen är jag som mest peppad men kring 18 presterar jag bäst. Eller så har det varit tidigare iallafall, nu har jag inte så stor koll. Det kommer får bli samma stil som du kör-när det passar familjen så blir det träning.

    Sv: Längtar efter våren! Men vårvintern här uppe är ju så underbar, idag när vi var ute så tinade snön, solen värmde riktigt skönt och Astrid lekte i snöhögen utanför altanen. Perfekt förmiddag! :)

    Glad påsk på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst är det individuellt när man föredrar att träna. Men det program jag refererade till ovan hade gjort större studier på befolkningsgrupper och då kommit fram till vissa resultat. Sedan är det klart att det finns ytterligheter - de som inte alls påverkas av dygnets timmar vad gäller prestationsförmåga, och de som är extremt känsliga. De flesta befinner sig i mitten av skalan.
      Kramis! och glad påsk till er också!

      Radera