lördag 30 mars 2013

Stora godishelgen - ät och njut eller strunta i det helt!

Då var det dags för årets största godishelg. ALLA affärer har extrapris på godis, och jag läste någonstans att varje svensk smäller i sig ett kilo godis under påskhelgen. Eftersom vi är veganer/vegetarianer i vår familj är godis det enda vi äter av "påskmaten". Dock inte i några större mängder. Det godis jag uppskattar mest (mörk choklad, punschpraliner, vaniljtoppar) kan jag för tillfället inte äta, eftersom Neo blir eksemprickig om jag äter kakao/choklad, och då kan jag lika gärna avstå (OK, lite marmeladgodis och lakris slinker ner). Istället äter jag osaltade popcorn, riskakor, mängder av pumpa- och solrosfrön, tahini, fikon och dadlar. Samt lite glass ibland (och härom dagen glutenfria citronkex, vilket inte var så smart - nu vet jag att Neo inte tål citrusfrukter).

Noah har ännu inte fått smaka så mycket på "vanligt" godis. Någon gång har han fått mörk mjölkfri choklad, och han har testat hemgjord chokladkola, men det han uppskattar mest är naturgodis i form av russin, torkad frukt och nötter. I sitt påskägg fick han en liten påskpresent istället för godis, samt en påse morotssticks och en påse småfolkkex. Höjden av lycka! Halva nöjet var nog att få leta efter ägget ute i vår lilla trädgård, och förstås, att med mannens hjälp bygga ihop legobävern som fanns i påskägget.

Ofta hör jag och läser uttryck som att man kan "unna sig" godis, eller att man har "syndat" om man äter något sött. Och jag hatar det! Snacka om att använda mat som belöning och bestraffning! Varför ska man ge sig själv dåligt samvete och tära på sin självkänsla bara för att man har ätit någonting som man för stunden kanske behövde? Njut av det du stoppar i dig, eller strunta i det helt. Ät medvetet - och var beredd att ta konsekvensen av de val du gör.

Det är helt OK att äta godis då och då. Helt OK att äta MYCKET godis då och då. Men kanske inte så smart att BARA äta godis, eftersom du då riskerar näringsbrist p.g.a. lågt innehåll av vitaminer och mineraler. Du kommer inte att bli hysteriskt tjock av att äta lite godis (eller mycket godis) då och då. Om du däremot äter mer energi än vad du gör av med varje dag kommer vikten förmodligen att påverkas uppåt. Och äter du mindre energi än vad du förbrukar kommer vikten att peka neråt.

Min erfarenhet, efter att ha gått upp 15 kg efter min anorexi, är att man kan gå upp i vikt av ALLT (jag åt "nyttig" mat). Min erfarenhet efter två graviditeter då jag åt stora mängder godis, chips, glass och kakor varje dag, är att man inte nödvändigtvis behöver gå upp i vikt av det (jag gick upp i vikt av att vara gravid, men gick ner alla kilon så fort barnen var födda). Allt handlar om inkomster och utgifter; energi in, energi ut. Dessutom har kroppen en fantastisk förmåga att anpassa ämnesomsättningen efter hur mycket du äter, så efter en lång period av svält är det svårare att gå ner i vikt eftersom kroppen "sparar på det den har". Och vice versa - äter du mycket, går ämnesomsättningen upp, till en viss nivå, sedan börjar den förstås att lagra på sig i sina förråd.

Vad ville jag säga med det här? Glad påsk, kanske, och njut av den mat och det godis du väljer att äta - eller avstå från det helt. Och våga inte vakna imorgon med dåligt samvete över vad du stoppade i dig idag. Själva firar vi lugnt med en ledsen sjuk liten Neo som nu är nära nog feberfri men snorar desto mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar