fredag 31 maj 2013

Mycket om allergier och eksem

Blev inget inlägg igår. Jag fick migrän på kvällen och somnade 18.30 bara för att vakna och må ännu sämre en timme senare. Tillslut tog jag en huvudvärkstablett (paracetamol, OK när man ammar) och fick sedan sova till midnatt. Mannen förskte få Neo att somna men det gick såklart inte. Men så fort han kom till mig blev han tyst och somnade efter mycket snyftande. Mannen såklart missnöjd med att jag tog över. Men vad tror han egentligen? Att Neo bara ska acceptera honom sådär rakt av, när han knappt umgås med honom ens när han är som piggast och nöjdast på dagarna? Nu var Neo trött, och då ville han ha det som han brukar, d.v.s. vara nära mig. Vid midnatt sov Neo för övrigt ensam i sängen en stund medan jag gick upp och åt (!). Var nämligen illhungrig, och trodde inte att jag skulle kunna sova annars.

Innan migränattacken hann jag med ett träningspass, läkarbesök på sjukhuset, hämta Noah, biblioteksbesök och matlagning. Förmodligen var dagen lite för hektisk i kombination med fruktansvärt väder; tryckande varmt, stillastående luft och tokvarmt. Jag är inte så bra på att känna efter och bromsa i tid, utan kör på tills jag nästan stupar...

Läkarbesöket med Neo på barnmedicin gick jättebra. Neo var på ett strålande humör, och skrattade, pratade och charmade alla i väntrummet, och därefter även doktorn. Jag fick svar på många av mina frågor, och framför allt, en strategi för hur jag ska tänka. Givetvis var Neos eksem väldigt lindriga igår, så det fanns inte så mycket att visa upp. Dock talade alla sårskorpor på huvudet sitt tydliga språk. Neo kliar sig väldigt mycket där, och det hjälper inte hur mycket jag än håller efter hans naglar, han river sig i alla fall. Trots att han har mössa på dagarna och vantar på nätterna. Nu fick vi något lite starkare kortisonpreparat att använda för att bort klådan. Tydligen är hårbotten svårare att behandla än övriga kroppen, och därför räcker det inte med "grad 1"-kortison (typ mildison). Det läkemedel vi nu fick av "grad 2", på en 4-gradig skala, så det är fortfarande milda preparat. Inget behandlingsschema, utan bara en rekommendation om att hitta en så låg användningsnivå som möjligt, precis ovanför gränsen för när kliandet sätter igång.

Vad gäller födoämnesallergi som leder till eksem fick jag lära mig att bara hos kanske 50% av alla med SVÅRA eksem beror besvären på mat. När det gäller lindriga eksem (Neo) sjunker siffran ytterligare, till kanske 20%. Eksemen kan förvärras eller förbättras av helt andra orsaker, och ha ett "eget liv", typ. Det är bara immunförsvarsreaktioner (Ig-E-relaterade) som kan mätas med allergitest, och de prover som tas är ganska svårtolkade, i synnerhet vad gäller små barn. Dessutom måste barnet ha blivit utsatt för födoämnet/allergenet i fråga för att det ska finnas antikroppar, och med ammade barn bygger det på att födoämnet/allergenet går över i bröstmjölken. Så - ingen idé att testa mot ägg, mjölk, fisk och likande, som vanligen ger allergi hos spädbarn, eftersom jag inte äter det. Vi diskuterade att testa för nötallergi, men kom fram till att det får göras senare om det är aktuellt. Dels för att jag inte har ätit nötter under amningen (tror jag), dels för att det var väldigt ovanligt att nötallergi debuterade så tidigt. Vanligtvis kommer det runt 2-3-årsåldern, i skolåldern eller upp till tonåren.

Hur ska jag tänka då vad gäller matintroduktion? Ge först det jag tror att han tål, ett livsmedel i taget i 3-4 dagar. Observera symptomen. De Ig-E-relaterade allergiska besvären kommer snabbt, inom ett par timmar, ger nässelutslag, medan de ospecifika (som jag tror att Neo reagerar på, typ "starka" saker som citrusfrukter, ananas, tomat, paprika) har längre tid från intag till symptom (dagar) och ger mer eksem av den typ som Neo har. Testa sedan med sådant som eventuellt ger en reaktion på samma sätt. Om han får eksem, uteslut det livsmedlet, se till att eksemen läker, och testa sedan igen. En reaktion vid 2-3 tillfällen kan tyda på att det inte var en slumpmässig reaktion (att eksemet då var mer "aktivt") utan en verklig överkänslighet. På samma sätt för min egen mathållning. Vad gäller nötter ville läkaren som sagt var inte ta blodprov för testa om Neo är överkänslig mot det. Därmed inte sagt att han avråder mig från att äta nötter, eftersom jag redan nu har uteslutit väldigt mycket och nötter är en värdefull källa till vitaminer och mineraler för veganer.

Det var jätteskönt att få bolla alla funderingar med en kunnig person. Även om jag inte fick med mig något "konkret" i form av listor över vad jag och Neo får och inte får äta, så fick jag med mig ett förhållningssätt. Och det är egentligen mer värdefullt. Allergier är en djungel, och det är mycket läkarkåren inte vet, inte kan testa, och inte heller kan behandla. Neos eksem verkar trots allt ganska lätta att påverka, eftersom han blir bättre av mildison, och av att jag inte äter en drös livsmedel som skulle kunna förvärra det hela. Vad jag mer fick med mig var att jag ska vara fortsatt skeptisk mot de läkemedel som vårdcentralen rekommenderar och skriver ut recept på. En av de salvor som vi har fått recept på (men inte hämtat ut) var INTE bra att använda på eksem av Neos typ (innehåller mjölksyra som är till för att lösa upp skorpiga hornlager av huden). Och att Tavegyl, som vi fick mot klåda (och inte heller har använt) endast har effekten att det gör barnet sömnigt så att det inte orkar klia sig. Det tar man möjligen till när kortisonet inte hjälper, inte annars.

Tja... Det var väl allt... Lite ledsen idag eftersom min tumhållning för mina blogg- och verkliga vänner som håller på med fertilitetsbehandlingar inte verkar ha resulterat i någonting bra:-(.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar