tisdag 7 maj 2013

En liten seger över mammakroppen

Igår kände jag att botten var nådd. Min diet för att få bukt med Neos eksem gav mig så mycket matfobi och gjorde mig så nojjig att jag trodde att jag skulle gå sönder. Det var definitivt ätstörningsvarning igen, och där vill jag verkligen inte hamna igen. Ringde min kära Em, som fungerar som bollplank i sådana här frågor, och efter vår diskussion kom jag fram till att nej, jag kan inte fortsätta med det. Nu betyder inte det att jag ska äta stora mängder av sådant som jag vet att Neo är känslig mot, utan bara att jag inte ska följa dieten strikt. Så nu har jag ätit morötter, rödbetor och zucchini till middagen - gott! Dessutom tvivlar jag lite på dietens effekt på eksemet. Det gjorde varken till eller från, de fem dagar jag höll på. Däremot har min minsting varit lite gladare och nöjdare idag, och hans mage har inte varit riktigt lika upprörd som den brukar. Trots att jag åt minst ett halvt kg sommarkål (wokad) igår.

Sommaren har verkligen kommit till Örebro idag. Barfota-shortsväder är det, och Noah har varit ute nästan hela dagen. Först på förskolan, sedan på en lekplats utanför M, W och Z:s hus, och därefter i vår och grannarnas trädgård. Jag har snufsat på en liten mirakelbebis (en VERKLIG mirakelbebis, tänker inte gå in på detaljerna här, men att han skulle finnas är nog ungefär lika sannolikt som att man skulle hitta rinnande vatten på månen) och umgåtts med hans mamma och M, medan W och Noah lekte med sand och vatten, och Neo och Z växelskrek/pratade med varandra. Lyckats skaffa mig lite solbränna, även om den delvis hamnade på näsan igår när vi promenerade till och från stan.

Och så har jag tränat. Mitt standardpass numera, d.v.s. lite kettlebells, lite chockträning och lite TRX. Samt mammamage-passet, det sista på nivå 1. Jag vet fortfarande inte om jag gör rätt. Däremot upptäckte jag igår att jag faktiskt kan springa, hoppa jämfota och hoppa på ett ben obehindrat, när jag och Noah for runt och "Bamsegympade" här hemma efter stadsbesöket! Det har jag inte kunnat sedan innan jag blev gravid med Noah. Nu betyder det inte att jag kan ge mig ut och jogga utan problem, men det borde betyda att min bäckenbotten har blivit starkare. Har mammamage-övningarna DEN effekten är jag nöjd och glad. Imorgon ska jag göra testet för att se om jag är redo för att gå vidare till nivå 2:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar