fredag 3 maj 2013

Hur ska jag överleva detta???

Första dagen på "bli-av-med-Neos-eksem"-dieten. Inget vidare värst, känns det, och det enda jag har i huvudet är "hur ska jag överleva detta?" Känns jobbigt att begränsa min mathållning ÄNNU mer än vad jag redan har gjort, även om jag fuskar och äter äpplen, fikon, morötter och sojayoghurt. Samt eventuellt glutenfritt bröd. Det känns som jag gör "fel" när jag äter det och jag är rädd att det är DET som ska göra att Neos eksem inte blir bättre. Känns jobbigt att ha en massa förbud runt mat och ätande. Och jag är så rädd för att trilla ner i mitt ätstörningsträsk igen. Samtidigt lider jag av att inte veta vad det är som orsakar Neos utslag, så jag vill verkligen ge detta ett försök. Vad gör jag om dieten inte fungerar då? Vad ska jag utesluta då?

Annars har dagen bjudit på en långpromenad tillsammans med M och våra bebisar medan de stora barnen var på förskolan. Jättetrevligt att ha hittat någon att traska med! Noah var förhållandevis samarbetsvillig när vi skulle hem från dagis, vilket förstås var ett plus. Däremot har Neo varit kinkig på kvällen, och det slutade med 10 ofrivilliga minuter på crosstrainern för att få honom att somna (lyckades).

Vidare har jag ringt till landstingets vårdsluss för att förklara att jag inte gärna släpar iväg mig själv och barnen till Hallsberg för att snabbare få träffa en barnläkare. Damen jag pratade med var mycket förstående, ringde till barnmottagningen och sedan återkom hon till mig med besked om att vi nu står i kö i Örebro istället, och att de skickar en kallelse så snart de har möjlighet att ta emot oss. Det känns bra. För som sagt - att ta sig till och från Hallsberg med båda sönerna tar en dag. Att ta sig till och från sjukhuset här i stan tar en halv och kräver mycket mindre i form av strul. Men det känns jobbigt att inte ha någon att bolla allergier, eksem och dieter med.

Sedan ett tråkigt besked. Det är dags för min väninna och hennes dotter att åka tillbaks till det land där hon för tillfället bor och har bott sedan nästan 10 år. De ska flytta tillbaks till Sverige, men först om ett drygt år. På måndag åker de. Tyvärr hinner vi inte träffas innan. Förhoppningsvis kommer hon och lilltjejen tillbaks i juli igen.

Helgen? Projekt bygga ihop sandlåda, fixa grönsaksland nummer 2, rensa ogräs, träna och eventuellt, eventuellt om vi orkar, gå på dockteater inne i stan. Gärna sova också - om möjlighet ges...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar