söndag 2 juni 2013

VM i tjafs och gnäll

Den här helgen har inte varit särskilt trevlig. Vi har mest tjafsat och bråkat med varandra, känns det som. Neo har visserligen varit solig och glad, men Noah har bara velat vara med mannen, och mannen har varit ilsken och irriterad på det mesta. Igår fick jag en utskällning för att jag inte tar hand om Noah mer alternativt bättre, inte leker med honom tillräckligt mycket, ofta och intensivt. Men jag orkar inte heller! Och jag har för den delen hand om Neo större delen av dygnet, och båda barnen under veckorna. Den gångna veckan var jag till råga på allt ensam med dem måndag till och med onsdag när mannen var på kurs (och träffade kompisar på kvällarna), och förväntades ovanpå det hålla koll på vad snickarna tog sig för beträffande vårt tak (det lyckades jag inte med tillräckligt bra, vilket jag också har fått höra). Tar hand om det mesta av hushållssysslorna. Så komma här och klaga, så f-n heller! Då blir jag arg. Får lust att ta mitt och Neos pick och pack och bara dra. Men jag kan inte lämna Noah i sticket utan sin lillebror... Men, mannen får väl se hur lätt det är i höst när han ska vara föräldraledig. Om det nu går. Förmodligen kommer han på att det INTE går, eftersom Neo med all sannolikhet fortfarande kommer att amma då och om jag inte kan jobba hemifrån vågar jag inte lämna mannen ensam med båda barnen medan jag är på jobbet. För övrigt har mannen aldrig varit ensam med båda barnen utan att jag har funnits på replängds avstånd, d.v.s. inom tomtgränsen (eftersom vår tomt är 400 kvm och ganska kvadratisk kan vem som helst räkna ut att det inte är särsklit långt borta).

Nu har Noah dessutom blivit sjuk. Trött, verkar vara feber på gång, gnällig och pappig. Blir en kul dag imorgon när jag ska vara ensam med båda barnen igen. Eller inte. Vi måste till bibblan och lämna tillbaks några filmer och böcker, samt akta oss för snickarna som ska fortsätta med omläggningen av vårt tak så att vi inte får någon betongpanna eller kranbil i huvudet.

Tränade i alla fall igår morse. Tog en promenad till ett utebad för att anmäla Noah och hans kompis till sommarens simskola - vi fick platser - wiiii! Idag blev det promenad direkt efter uppstigning eftersom Neo var jätteledsen (snuva och magknip troligen), och lite sådd av bönor och ärter i trädgården senare.

Neo har annars börjat tycka att det är väldigt roligt att leka "Titt-ut". Alla saker storebror gör är också spännande till tusen, och man ser verkligen på Neo att han beundrar Noah helt och fullt. Annars är det tydligt att Neo älskar att bada. Han ler stort varje kväll när jag placerar honom i badbaljan efter magdroppar (har inte vågat sluta med dem än) och avklädning. Jag har börjat smörja honom med den kortisonlösning som vi skulle använda på huvudet för att minska klådan där, och det hjälper, åtminstone litegrann.

Nähä, dags att göra någon nytta. Ringa min syster kanske. Eller slösurfa lite mer på Internet medan jag försöker få Neo att somna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar