söndag 17 februari 2013

Sängträning

Oj, oj, oj... Idag har jag nästan inte gjort annat än att byta bajsblöjor, känns det som. Kanske är det tack vare det som Neo har varit lite gladare och vaknare idag - medan han igår hade en ganska ledsen och kinkig dag.

När jag steg upp i morse kändes det verkligen som att jag behövde ha en vilodag idag. Kroppen var TRÖTT, själen var TRÖTT och jag var verkligen tacksam över att det är söndag så att mannen här hemma och jag slipper ta alla fighter med min väldigt bestämda 3-åring, som det mest känns som jag tjatar och gnäller på för tillfället. Stackars liten, jag är verkligen inte någon supermamma för honom nu och det gör så ont i mitt hjärta att han nästan bara vill vara med sin pappa, som ger honom mer uppmärksamhet, lek och bus. Samtidigt behövde jag träna för att bli av med min rastlöshet och känsla av otillräcklighet, så när möjligheten dök upp, var jag inte den som tackade nej. Nu är jag gladare och helare i själen. 40 minuter lite halvaktivt var allt som behövdes.

Dagens pass:
2 x 10 min på CT:n med Neo i bärsjal (första 10 min för att få honom att somna, andra 10 min för att det var så kul)
2 magövningar från båtposition (den där braiga jag skrev om för några dagar sedan + vanliga båten med vridning)
2 x 3 övningar med 8 reps av varje för sidan av bålen (diagonala lyft, cirklar och en övning till)
2 x 1 min plankan i Tempursängen
2 x 4 övningar med 2-4 reps av varje av "lådan" (man står på alla fyra, lyfter en arm åt gången rakt fram, ut åt sidan, snett upp mot taket, lyfter ett ben i taget bakåt), tränar rygg och stabiliserande bålmuskler, också i Tempursängen
2 x 4 övningar med 8 reps av varje för magen ("fälla träd", sneda crunches, halva russian get-ups, bäckenlyft för magen, d.v.s. man ligger med benen uppåt och lyfter rumpan från golvet genom att dra ihop magmusklerna) i Tempursängen

Varför jag tränar i sängen? För att det var där Neo låg. Han var nöjd om jag fanns där som sällskap, och han blev ännu nöjdare om jag rörde lite på mig så att han hade något att titta på. Sängen var mjuk, men eftersom det är en sådan där hutlöst dyr Tempursäng (för mannens onda rygg), där madrassen sjunker ner vid tryck, gav det faktiskt lite extra träning i förhållande till om man ligger på golvet. Mer stabilitets- och balansträning, eftersom underlaget flyttar på sig beroende på hur man rör sig. Får se hur magen mår imorgon. Just nu mår den inte alls bra, men det beror mer på att jag har IBS (typ krångelmage) och just nu har lite kramp överallt i tarmsystemet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar