fredag 15 februari 2013

Prioriteringar...

Idag fyller jag år! Hurra för mig! Eller inte. Jag gillar inte att fylla år. Tycker att det är lite jobbigt med all uppmärksamhet, jag har ju liksom inte gjort någonting, mer än att jag råkade födas denna dag för ett ack för många antal år sedan. Det är snarare min mor som borde firas, eftersom hon lyckades klämma ut mig. Dessutom dog min morfar på denna dag för åtta år sedan, så sedan dess är det minst sagt dubbelt att fira födelsedag.

Dagen började dåligt. Gnällig man, gnällig äldre son, som INTE ville gå på toaletten, INTE ville ha havregrynsgröt till frukost och INTE ville gå till dagis. Ovanpå det hade det kommit någon ny regel på dagis som sa att barn som bara är där 15 timmar i veckan (d.v.s. avgiftsfri allmän förskola) inte får vara där på loven. Och nästa vecka är det tydligen sportlov. Såg framför mig att jag skulle ta hand om båda barnen hela veckan, samtidigt som jag MÅSTE läsa igenom provtrycket av min avhandling och rätta till eventuella felaktigheter a.s.a.p. när jag väl har fått det. Jag kände mig som världens suraste, och när gratulationshälsningarna med hopp om en trevlig dag började strömma in konstaterade jag lite småbittert att det bara kunde bli bättre.

Började med att ringa förskolechefen och fick veta att det var OK att Noah är på förskolan även nästa vecka, eftersom jag faktiskt jobbar (20%). PUH! Vidare mot livsmedelsaffären för matinköp (vår dubbelvagn har pajat, så det blir MÅNGA inköpsrundor eftersom jag inte får med mig så mycket hem varje gång), Neo sov. Hem med ilsken hungrig lillpys, amma, testa att lägga honom under babygymmet för kunna träna lite kettlebells, lyckades en stund (de första tre "cirklarna"), sedan blev Neo sur så den fjärde gjorde jag under protest. Därefter lyckades jag mot alla odds få den lilla gaphalsen att somna i babykorgen! Och där stod jag med massor av valmöjligheter. Träna lite till (framför allt bål), tvätta, bädda, damma, dammsuga, duscha? Mitt gamla jag hade definitivt sagt träna lite till, men eftersom jag numera är en klok och ansvarskännande kvinna kom jag fram till att jag mådde sämst av att det var så skitigt här hemma. Så, efter en snabbdusch satte jag på en maskin tvätt, tog itu med bäddningen och dammet och hann i alla fall halva huset innan Neo vaknade och det var dags att hämta Noah. Väl hemma fick jag hänga tvätten utan protest från något av barnen, och sedan överraskade mannen med att komma hem tidigt med blomma (närodlade små krokusar) och presentkort på Stadium =). Nu funderar jag på om jag ska köpa TRX-band, en step-up-bräda (som säkert mest kommer att användas för annat än step-up), en chinsstång, en kettlebell till, en skivstång eller några nya kläder... Tillslut blev det en väldigt bra dag, trots den tråkiga starten.

Dagens budskap är med andra ord: Om det är flera saker som står på programmet och som du vill göra - fundera över vad du mår bäst av att få uträttat. I mitt fall hade jag ju fått träna, och även om jag kanske hade behövt lite till, fanns det annat som kändes mer angeläget. Nu känner jag mig glad och nöjd - träningen frigjorde endorfiner, städningen fick själen att må lite bättre. Imorgon kommer mina föräldrar, mormor och min morbror på lite fika, och förhoppningsvis hinner vi städa andra halvan av huset då:-).

Kram på er och hoppas att ni får en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar