onsdag 6 februari 2013

Godkänd slutbesiktning - nu kan jag träna med gott samvete!

Tillbaks i stan efter två dagar i hufvudstan. Så nu har jag provat på att åka tåg, buss, tunnelbana och att övernatta ensam med båda barnen, vilket gick över förväntan bra. I alla fall resorna. Natten var aningens slitsam, med väckning nästan varje timme av osynkade barn som skulle äta, dricka, kissa, bytas på, gå upp... Mycket trevliga dagar, men vi var nog alla lite trötta och mätta på intryck (i synnerhet Neo) när vi kom hem igår.

Positivt efter resan är att jag har tagit tag i mina matvanor. Som förra inlägget antyder mådde jag ganska skräp under graviditeten (och vad skönt, att jag inte var ensam om att inte kunna träna! Kände mig aningen udda när jag instruerade spinning med deltagare gravida i vecka 37-38 och hade instruktörskompisar som ångade på in i det sista...), och åt i princip bara kvällstid. Efter förlossningen har det varit svårt att komma tillbaks till normala matvanor och -tider. Men nu är jag på G, och har ätit lite frukost och lunch hela två dagar i rad. Stort! Fast frukosten är jobbig. Jag mår illa av pyttelite mat, samtidigt som jag blir hungrigare resten av dagen om jag äter på morgonen.

På dagens program stod efterkontroll hos min barnmorska, åtta veckor efter förlossningen. Enligt de flesta böcker och personliga tränare ska man ta det lugnt med träning fram till efterkontrollen är avklarad, men som ni nog vet har jag fuskat med det och startat tidigare. Nu är det dock fritt fram! Kroppen är godkänd och mitt Hb var hela 127, vilket är högt för att vara mig (som gravid har Hb:t legat mellan 83 och 100). Vikten som "före gravid". Knipövningarna jag (inte) har gjort har tydligen också givit resultat. Jag var väl inte stark i bäckenbotten, men inte svag heller. Livmodern hade dragit ihop sig och var normalstor igen. Skönt! Raka bukmusklerna tänker jag ändå vänta lite till med att träna, eftersom muskelpaketen fortfarande är åtskilda några centimeter. Det känner man för övrigt om man lägger sig på rygg med böjda ben, drar ihop magen som om man ska göra en sit-up, och under muskelkontraktionen känner efter med fingrarna mitt på magen över eller under naveln om det blir något "hål" eller ej.

Imorgon tänkte jag skriva om kroppen EFTER graviditeterna och hur jag har tränat efter mina båda förlossningar. Dagens träning har inneburit benövningar med Neo i bärsjal, lite pulkaåkning och delar av Gymnastikförbundets "Bamsegympa" med Noah.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar