torsdag 14 februari 2013

En ruskigt bra coreövning

Är så ruskigt in i bomben trött! Neo är förkyld och vaknar framåt småtimmarna med hela näsan full av snor. Sprattlar och sparkar i sömnen, vill amma ofta, så varannan timme eller tätare är det amning som gäller nattetid. Kvällarna är skrikiga och dagtid sover han max 40 minuter i stöten. Det tar på krafterna att vyssja, vagga, bära, trösta... Noah vill ha underhållning och någon att leka med, och jag orkar bara inte! Fast igår var vi på stora biblioteket i stan (promenad med ett barn i sjal, ett i vagn, 4-5 km i snömodd, vilket utgjorde gårdagens träning), så då fick han i alla fall lite "yttre stimulans" och idag har han varit på förskolan. Nu tittar han på "Mamma Mu" på DVD. Inte bästa sysselsättningen men bättre än att han är ledsen och tycker att jag är tråkig och dum i alla fall. Vi bråkar ganska mycket för tillfället, vilket jag tror hänger ihop med att han är i "rätt" ålder, har fått en lillebror och är van vid att få väldigt mycket uppmärksamhet av mannen, som leker och busar med honom på ett helt annat sätt än vad jag orkar, kan och vill.

Jag hade tänkt köra ett litet yogapass idag för att få loss en låsning i nacken (känner att den finns där eftersom jag har spänningshuvudvärk titt som tätt). Så blev det inte. Man kan nämligen inte yoga med barn i bärsjal, och Neo lät sig inte läggas i babykorg, hur jag än försökte. Det var bara att gilla läget och ta plan B, träna MED bebis istället. Iklädd MBT-skor. Jag bytte dock ut en av magövningarna "bärsjalspasset" mot en ny variant, som jag upptäckte var sjukt bra! I alla fall för min mage...

Utgångspositionen är som för "båten", d.v.s. sitt på rumpan (på något mjukt underlag) med böjda ben. Luta överkroppen lite bakåt och lyft fötterna från golvet - sträck benen för jobbigare variant, ha kvar fötterna i golvet för lättare. Håll armar och händer framför bröstet och för dem sedan långsamt bakåt-utåt (som om du skulle ge någon en kram) och tillbaks till mitten igen. Sträckta armar för jobbigare variant, böjda för lättare. Upprepa önskat antal gånger. Tränar framför allt stabiliserande bålmuskler.

För övrigt har jag skickat iväg min doktorsavhandling till tryck nu, och får förmodligen provtrycket imorgon eller på måndag med posten =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar