måndag 25 februari 2013

Favoritstretchövning för bröst och rygg

Idag bjuder jag på en stretchövning! Har inte mycket annat vettigt att skriva om, dödstrött som jag är efter en heldag med två ganska kinkiga och skrikiga barn, som jag har försökt göra nöjda genom att göra lite mer än vad jag egentligen orkat med. Neo sover äntligen i mitt knä nu, och mannen ska precis natta Noah. Puh!

Jo, en sak kan jag förresten rapportera: Jag är inne på min fjärde vecka med "äta frukost - lunch - middag - kvällsmål" och inte bara "middag - kvällsmål" som när jag var gravid, och det går faktiskt ganska bra! Denna vecka har jag ökat på måltiderna lite, så snart ska jag väl vara på banan igen och äta "som vanligt folk". Det där med maten är ett lite känsligt kapitel, med mitt ätstörningsbagage, och det tar nästan alltid emot att göra någon matmässig förändring. Egentligen trivs jag ganska bra med att äta mycket och sällan så att jag får mer tid till att göra annat. Men nu ska man tydligen äta fyra gånger om dagen enligt vad normen säger, så då får jag väl försöka anpassa mig åtminstone lite till det.

Stretchövning var det, ja! Den här har jag gjort i många, många år när andan fallit på, åtminstone sedan jag var 14-15 år och hade problem med en muskelfästesinflammation i axeln. Sträcker ut bröstmusklerna, bröstryggen och är bra för ryggens "vridrörlighet".

Lägg dig på rygg, med armarna rakt ut åt sidorna. Böj armbågen 90 grader så att händerna hamnar i höjd med huvudet. Böj högerbenet. Vrid nedre delen av ryggraden och benen åt vänster (med böjt högerben) samtidigt som du strävar efter att behålla övre delen av ryggen (d.v.s. skulderbladen och nacken) och båda armarna mot golvet. Ligg kvar i minst 30 sekunder och tänj sedan lite försiktigt så att högerbenet kommer ännu närmare golvet på vänster sida. Om du redan KAN lägga ner det böjda högerbenet, sträck benet istället så kommer du att få lite mer stretch! Byt sedan sida och upprepa åt motsatt håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar