torsdag 17 januari 2013

Crosstraining

Igår kväll kände jag av min hals litegrann och eftersom jag har varit allmänt nere de senaste dagarna trodde jag att det var förkylning på gång. Men när jag gick upp i morse efter en ganska jobbig natt mådde jag OK igen. Dock var jag inte i form för det rumpa-lår-pass som jag hade tänkt köra, utan det blev en halvtimme på crosstrainern istället. Och lite coreövningar.

Min crosstrainer är en Tunturi, som jag har köpt begagnad. Svänghjulet sitter fram på denna mastodontmaskin, och den har lång steglängd för att vara en hemträningsmaskin. Att träna på den påminner lite om att åka längdskidor, faktiskt. Den är TUNG, men i gengäld stabil, och eftersom vi har gott om plats gör det inte så mycket att den är gigantisk. 12 förprogrammerade program, och eftersom jag är en otålig person som tycker att träning ska vara varierad, är det perfekt att köra 3 olika program på 10 min vardera om jag vill träna i totalt en halvtimme. Vilket jag ville idag. Neo sov en orolig sömn i sin babykorg, magknip, för på eftermiddagen hade vi bajskalas...

Jag köpte min crosstrainer för att komma igång efter förlossningen, eftersom jag trodde att jag skulle vara lika utslagen som efter förlossningen med Noah. Men, som ni märker har det inte varit några problem med aktivitet denna gång. Men eftersom jag HAR en monstermaskin, måste den användas!

Att träna på crosstrainern är perfekt om man vill slippa tänka på vilka övningar man ska göra och hur passet ska läggas upp - det fixar maskinen. Det är skonsam träning, inga stötar, och eftersom man själv väljer hur tungt motstånd man ska ha och hur fort man ska spring-gå, är det redskap som passar alla, till och med den mest otränade. Tränar fler delar av kroppen än t.ex. trappmaskiner och motionscyklar, eftersom även armarna får jobba. Fokus för detta redskap är en förbättrad kondition, även om man såklart får lite styrketräning och rörelse på köpet.

Crosstrainingpasset kompletterade jag med magövningar för sneda magmusklerna (de som ingår i pump-passet), balansövningar som är bra för de inre stabiliserande magmusklerna, halva russian-get-ups kombinerat med bakåtrullning + upp till stående. Ska beskriva övningarna någon dag.

Vidare blev det en promenad till apoteket, bara för att konstatera att nojjiga jag inte vill använda den salva som distriktssköterskan skrivit ut till Neo för att få bukt med hans eksem... Det blev kallpressad rapsolja istället. Kompletterat med mildison, ringblomssalva och Locobase Repair, som i alla fall är märkt med astma- och allergiföreningens märke, får det räcka! För övrigt ser jag ingen skillnad på den arm som jag bara har smort med ringblomssalva och den arm som jag har använt Locobase på. Det enda som verkligen tar bort eksemet är mildison. Tar emot att kleta på en massa kemikalier på min bebis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar