onsdag 30 januari 2013

Att hitta tid till att träna

Magsjukan är avklarad. Som tur var blev det bara en kräkning och en något trött pys i måndags, men då var mannen hemma från jobbet för att ta hand om honom i ett försök att undvika att familjens minsting skulle bli smittad. Kanske var det vad som behövdes, för Neo har tack och lov inte visat några magsjuketecken än. Och på sjunde dagen bajsade han - puh! Två gånger till och med. Men dagen har hittills varit bajsfri.

I måndags blev det ingen träning. Jag var HELT SLUT eftersom Neo hade sovit oroligt och var allmänt kinkig större delen av dagen. Igår däremot, när jag var ensam med barnen igen (och Noah var piggare) kände jag att kroppen och själen behövde en omgång. Inte lätt att hitta den tiden. Noah vill nämligen ständigt ha någon att leka med, och det duger INTE att bara se på. Men det gick faktiskt att få till ett pass som gav lätt träningsvärk i benen. Om det nu var träningen, och inte promenaden på glashala isvägar som gjorde att jag spände mig och därför fick lite extra träning. Det blev dock inte ett sammanhängande pass, utan många små delar utspridda under hela dagen. Så - här kommer mina tips för den som vill hålla igång men inte har tid...
  • Träna KORTA STUNDER i taget. Mina "cirklar" tar 5-10 min att köra igenom (3 set med 10 reps i varje, 4 övningar i varje cirkel). 
  • Starta tidigt och utnyttja tiden - jag gjorde t.ex. en cirkel på morgonen, innan resten av familjen hade vaknat (Neo hade vaknat men somnat om i bärsjalen). PRIORITERA!
  • Dela upp cirklarna och gör överenskommelser med barnen (funkar om du har lite äldre barn - Noah är tre år, och går att prata med). "Mamma ska bara göra TVÅ saker till, så leker vi en liten stund sedan, och så gör mamma några saker till".
  • Om barnen äter mellanmål men man själv inte gör det - kan man eventuellt göra några tåhävningar när man håller dem sällskap...
  • Gör plankan samtidigt som du tittar din bebis djuuuupt in i ögonen när han eller hon ligger på golvet (man orkar ändå inte plankan så länge).
  • "Pusselplankan" testade jag igår: Noah pusslade på golvet och jag hjälpte honom stående i plankposition. GRYMT JOBBIGT eftersom man hela tiden måste hålla balansen när man hjälper till att flytta bitar till rätt plats (med ena handen).
  • Om du har lite äldre barn som gillar att bada (vilket Noah gör): placera dem i badet, och träna i samma rum så att du har koll på dem. 
  • Gör övningarna SNABBARE än normalt (bygger på att du har banat in rörelserna och är säker på det tekniska utförandet). Tränar explosiviteten och konditionen.
Idag - ingen träning så här långt, lär nog inte bli någon heller. Däremot promenad, besök på öppen förskola och besök hos min mormor som bor i närheten. Jag behöver träna på att vila. Och imorgon är en ny dag, då jag åtminstone planerar träning, eftersom Noah är på förskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar