onsdag 5 juni 2013

Boktips!

Jag är en periodare när det gäller böcker. Ibland läser jag hur mycket skönlitteratur som helst, ibland ägnar jag mig bara åt att surfa på Internet till dess förbannelse, och efter en tids brist på intellektuell stimulans brukar jag få ett ryck och börja läsa vetenskapliga rapporter, faktaböcker eller hobbyplugga kinesiska tecken. Nu börjar jag nog gå in i fas tre igen, efter en graviditet präglad av skönlitteratur och en post-graviditet spenderad framför datorn (med undantag för skrivandet av min egen avhandling, vill säga). Nyss har jag tuggat mig igenom Thomas Brodins avhandling om vilka metoder som är bäst för att förutsäga ett infertilt pars chanser till graviditet och ett levande fött barn genom IVF (slutsats: AMH i kombination med ålder var bättre än menscykelns längd, halten av hormonerna LH och FSH samt antalet omogna ägg i äggstockarna vid räkning medelst ultraljud). Och idag damp ett efterlängtat paket ner i min brevlåda från Idrottens bokklubb innehållande två böcker: Nutrient Timing (Kurt Bergh) och Vältränad - handbok för den funktionella kroppen (Linus Johansson). Båda böckerna är nyutkomna, och jag längtar efter att få sätta tänderna i dem på allvar. Eftersom den sistnämnda boken är kortast börjar jag med den. Har redan börjat, skall avslöjas, jag kunde inte hålla mig...

Funktionell träning är någonoting som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Att träna rörlighet, stabilitet och styrka tillsammans, rörelser som är användbara och värdefulla i vardagen snarare än maxlyft med isolerade muskelgrupper. Rörelser som aktiverar hela kroppen och stärker helheten, skyddar den mot skador och smärta. Jag är novis på området, och har som många andra en rad, säkert "felaktiga" uppfattningar om hur vi bör träna för att få maximal bålstyrka, till exempel. Enligt Linus Johansson är nämligen armhävningar ett mycket effektivare sätt att träna upp den inre magmuskulaturen jämfört med plankan! Synd bara att mitt minne är så kort och att jag fort glömmer det jag läser! Skyller på amningshjärnan...

I övrigt - sjuk Noah (hosta, snuva som rinner som ett vattenfall), pigg Neo som har fortsatt öva på pruttljud och just nu gärna leker "tittut". Han kämpar med att flytta saker mellan sina händer, greppa saker och att föra saker till munnen och blir sjukt arg när han inte lyckas. Själv har jag haft en hungrig dag - tränade ju igår, och åt inte tokmycket på kvällen, och då brukar det bli så här. Promenad, spisfix (servicekillen var här och konstaterade att det var något knasfel som han måste kolla upp vidare med fler servicetekniker innan han byter ut några delar om det nu behövs), takomläggning... Och tjafs med hattmakare och universitet om shellack i doktorshattar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar