söndag 24 augusti 2014

Obekvämt 500-pass nära gränsen

Den här dagen kunde ha blivit precis hur dålig som helst. Hade svårt för att somna igår kväll, Neo vaknade tidigt, min sinnesstämning var mörk, Noah skrek och bråkade redan före frukost och mannens status var "sovande", vilket kunde betyda att febern han fick sent igår kväll höll i sig och att han skulle förbli sängliggande ytterligare en dag. Jag kände att jag var nära min gräns vad jag klarar av rent psykiskt, om jag samtidigt ska vara en bra mamma (eller åtminstone en inte helt dålig mamma). TACK OCH LOV blev det en bra dag! För när barnen hade fått frukost, bråkat av sig lite under förmiddagens promenad, och mannen masat sig upp och konstaterat att han faktiskt mådde mycket bättre, lekte barnen bättre än på hela sommaren tillsammans, helt utan vår inblandning. De byggde hinderbanor, klättrade, målade i pysselböcker och var hur gulliga som helst mot varandra. I två timmar! Så jag fick till ett mycket efterlängtat tredje träningspass denna vecka. Ett pass som låg på gränsen till vad kroppen klarade av. Underbart!

Dagens pass - som vanligt "Fem-hundringar", som jag har snöat inne på totalt:

Uppvärmning: 10 min på crosstrainern

"Fem-hundring", d.v.s. 40-30-20-10 reps (per ben/sida i förekommande fall) av följande fem övningar (kör igenom hela cirkeln ett varv med 40 reps, sedan hela cirkeln med 30 reps o.s.v. med så lite vila som möjligt mellan reps och övningar och cirklar; då får man konditionsträning på köpet):
  1. High swing med 16 kg kettlebell (vände i ansiktshöjd istället för i brösthöjd)
  2. Burpees med hantlar 2 x 6 kg (pressar hantlarna över huvudet istället för att göra ett upphopp, händerna på hantlarna vid bakåthopp och armhävning)
  3. Farmer's walk (d.v.s. gående utfallssteg) med 16 + 12 kg kettlebell
  4. Sumomarklyft med bakåthopp med 16 + 12 kg kettlebell
  5. Russian twists (sittande bålrotation) med 12 kg kettlebell
Detta tog 50 min utan vila inom cirkeln, men med vattenintag mellan cirklarna.

"Tung" styrka - så tungt man nu orkar köra med fullgod teknik efter fem-hundringen ovan - vilket inte var särskilt tungt... 2 varv av följande cirkel:
  1. Djupa benböj med hantlar i axelhöjd framför kroppen; 2 x 12.5 kg x 8 reps
  2. Bröstpress liggande på boll, med hantlar; 2 x 10/12.5 kg x 12 reps (lite för lätt t.o.m. med 12.5 kg alltså)
  3. Bicepscurls stående med hantlar; 2 x 8 kg x 8 reps
  4. Stående rodd med hantlar; 2 x 12.5 kg x 8 reps (för att inte fuska med tekniken)
  5. Drag till hakan med hantlar; 2 x 6 kg x 8 reps
  6. "Kycklingvingar" (en axelövning); 2 x 6 kg x 8 reps
Sedan var jag helt skakig och genomsvettig. Skönt med stretch och dusch, följt av lite mellis (proteinpulver-kräm som jag gör av chokladrisprotein, hampaprotein, kakao, kokosmjöl, xanthangummi och vatten) och massor av middag med en av mina favoriter när jag är vrålhungrig: Svart glutinöst ris som jag kokar i ganska mycket vatten till en gröt, smaksätter med kokos-stevia, pandanus-arom och kokosolja, och häller i en vattensköljd form (man kan byta ut en del av vattnet mot kokosmjölk om man vill). Både jag och Neo älskar det! Noah tycker att det är helt OK, medan mannen helst håller sig till vanligt ris. Till efterrätt delade vi rättvist på en dyr rå choklad (Lovechock med mullbär och vanilj), d.v.s. alla fick en ruta var. I Neos fall blev det med andra ord väldigt mycket choklad i förhållande till hans storlek, och Noah tyckte såklart att han fick för lite (han fick bara 2 bitar, medan Neo fick sin ruta delad i fyra, eftersom han har mindre mun).... Nu ser jag fram emot en saftig träningsvärk imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar