lördag 15 juni 2013

Smakprovspremiär!

Han håller på att bli stor, min lilla snuttegris... Utvecklingen går fort nu, förkylning till trots, och idag fick han prova att äta fast föda för första gången i sitt sex månader och tre dagar gamla liv. Egentligen hade vi tänkt oss att smakprovspremiären skulle äga rum på midsommarafton, men så hade jag ångkokat broccoli ovanpå riset i riskokaren. Den blev väldigt mjuk, perfekt för en liten tandlös gom. Så Neo fick en liten mimibukett. Och sedan en till eftersom den första slank ner ledigt och lätt. Den följde samma väg. Sedan fick det bara bra. Man kan diskutera hur smart det är att börja ge mat när bebisen inte har bajsat på fyra dagar (han gör det normalt sett flera gånger om dagen), men gjort är gjort, och nu är det väl bara att köra på.

Alla utom just minstingen sov rätt dåligt i natt. Noah har börjat vandra in till mannen någon gång mitt i natten, och när de sover i samma rum sover båda sämre än när Noah ligger i sin säng och mannen i vår. Neo och jag huserar fortfarande i bäddsoffan i andra änden av huset för att störa och störas så lite som möjligt. Jag kunde dock inte sova (åt lite för mycket igår kväll efter tre duktiga kvällar utan överätning) heller, utan låg vaken i några timmar mitt i natten. Neo vaknade pigg kl. 5. Spanade länge och förväntansfullt efter sin storebror, men vid 5.45 gav han upp och somnade om, till strax före kl. 8. Noah vaknade en timme senare, och kort därefter gick mannen också upp. Jag tränade igenom mitt vanliga pass - gick segt och tungt, satte på en maskin tvätt och sedan tog hela familjen en lite längre promenad innan lunch och fix i trädgården (mannen och Noah) respektive dammsugning (jag).

Gårdagen var en riktigt trött dag. Mannen jobbade som tur var hemifrån och flexade halva dagen, så han och Noah roade varandra på egen hand medan jag och Neo halvsov/sov. Jag hade huvudvärk, på väg att bli migrän, men jag klarade mig ifrån det, tack och lov. Kanske kombination av för litet energiintag, trötthet och vätskebrist? Efter fruktsallad, soygurt, rostade kikärter och majs, glass m.m. igår kväll hämtade jag kanske upp det.

Matdagboksskrivandet satte dessvärre fart på en massa gamla tankar, precis som jag befarade. Matnojjig för tillfället och vågar inte äta "riktig" mat, utan bara småplock som jag "brukar" äta. Nyss skrev jag i alla fall in ett "bra" recept i kokboken och kollade energi-, protein- och järninnehåll och insåg sedan att den måltiden skulle bli både energisnålare och protein- och järnrikare än det jag annars brukar äta. Så kanske att jag ska våga testa det på måndag i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar