onsdag 21 januari 2015

Tungt 250-pass med funktionellt kombinationsfokus

När jag ändå är igång och beskriver pass kan jag lägga till detta 250-pass. Skapat under julledigheten (ja, jag tränade, behöver det för att inte få ont i kroppen - och själen), och modifierat vid ett par tillfällen. Nu tror jag att jag har landat i någonting som jag klarar av och som tar omkring en timme att köra igenom om man inte vilar alltför länge mellan övningar och set. Upplägget får ni EFTER den ganska långa beskrivningen av övningar. Svårt förresten att beskriva hur man ska göra - enklare att visa. Glöm för all del inte att värma upp innan passet! Själv kör jag 10 min på min eminenta crosstrainer.

Burpee med hantlar kombination marklyft - frivändning - axelpress
Utgångsposition som för att göra en burpee, men håll händerna ovanpå dina lagom tunga hantlar, som ligger axelbrett isär på golvet. Hoppa bak, gör en armhävning (med händerna på hantlarna, alltså), hoppa fram. Ta tag i hantlarna med handflatan MOT kroppen och lyft dem MED RAK RYGG och så raka ben du förmår, så att de hamnar i axelhöjd med handflatorna vända FRÅN kroppen. Böj ner i en djup benböj, kom upp lite explosivt och pressa hantlarna över huvudet. För dem kontrollerat tillbaks till utgångspositionen, d.v.s. lägg ner hantlarna på golvet framför dina fötter. Upprepa från början.

Utfallsgång med en kettlebell i "rack"-position (farmer's walk)
Som det låter. Håll en kettlebell med höger hand i axelhöjd (armbågen riktad utåt; som "Kettlebell - Front squat, unilateral rack" om du söker i övningsbanken på dintraning.se) och gå med långa kliv framåt. Kom ner så djupt du orkar i "nerfasen" av utfallssteget. 

Plankrodd - sumomarklyft - axelpress
Utgångsposition som början på första övningen, men denna gång med fötterna brett isär och något utåtriktade. Händerna ska fortfarande vila ovanpå två hantlar placerade strax framför fötterna, axelbrett isär. Hoppa bak till plankposition. Lyft först högra hanteln som i "rodd" genom att dra ihop skulderbladen, sedan vänstra hanteln på samma sätt (som "Rodd - avfälling" om du söker på dintraning.se, fast bara en gång per sida). Hoppa fram så att fötterna hamnar brett isär, något utåtriktade, på var sida om hantlarna. Lyft hantlarna MED RAK RYGG (som "kettlebell - sumomarklyft" om du söker på dintraning.se, fast med hantlar), vänd upp dem som i första övningen och pressa dem över huvudet. Lägg kontrollerat tillbaks hantlarna mellan dina fötter. Upprepa från början.

Step up på stol (kolla på dintraning.se för instruktion; övningen har samma namn där) med en hantel i var hand, alternerande ben (d.v.s. vartannat steg upp med höger fot på stolen, vartannat med vänster fot, kom ner på golvet med båda fötterna mellan varje steg - annars går det inte).


Draken - bicepscurl
Utgångsposition stående på ett ben, med en hantel i varje hand. Böj framåt med rak rygg, hantlarna mot golvet, som vid övningen "Draken". Kom upp till stående, gör en bicepscurl och för dem sedan armarna kontrollerat tillbaks till utgångspositionen. Upprepa MED SAMMA BEN och när alla reps är klara på ena benet byter du till det andra.


Das war alles! Fem övningar, alltså, men eftersom varje övning består av flera mindre får hela kroppen en rejäl genomkörare.

Upplägget som jag brukar köra är att göra 20 reps per övning (per ben om det rör sig om enbensövningar som utfallsgång, step up och draken), vila lite, sedan 15 reps per övning, vila lite, därefter 10 reps per övning, vila lite innan jag slutligen kör 5 reps per övning. Totalt blir det då 250 reps; 50 av varje övning. Vikten anpassar jag efter antalet reps, men det ska vara TUNGT den sista repen av varje övning och set. För mig innebär det för närvarande 2x10 kg i övning 1, 16 kg i övning 2, 2x8 kg i övning 3 (klarar 2x10 kg i sista setet), 2x12 kg i övning 4 och 2x6 kg i övning 5 (2x8 kg i sista och ev. näst sista setet). Satsar förstås på att bli starkare...

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar