lördag 19 oktober 2013

Två femhundrapass

OJ! Båda barnen sover I VARSIN SÄNG och klockan är bara 19! Jag är ensam med dem idag, eftersom mannen är på bröllop (som börjar sent och var tokstort, därför tyckte somliga att det var bättre att barnen inte hängde med, och därmed inte jag heller). Vad ska man göra nu? Jag vågar inte riktigt hoppas på att friden varar länge, så jag har satt mig vid mannens dator bredvid soff/sängen där Neo just nu fridfullt snusar på rygg. Han sov uruselt i natt (jag med), och har busat massor med sin morfar på eftermiddagen, och i kombination med att han är nyförkyld slocknade han redan kl. 18. Händer sällan annars. Han är fortfarande en ganska klängig typ som helst vill vara nära, så att jag över huvud taget kunde lägga ner honom var ett under i sig.

För att själv komma ihåg några av mina favoritträningspass tänkte jag lägga upp dem här. Första passet hittade jag på Lofsans fina blogg, där det finns en filmad beskrivning någonstans. Det andra passet har jag klurat ut själv. Övningar till det finns i appen NTC (Nike Training Club, gratisapp som finns att ladda ner åtminstone för Androidtelefoner och innehåller färdiga pass av varierande längd och sammansättning beroende på vad man har för träningsmål, jag använder den då och då och tycker att den är bra).

I båda fallen kombinerar jag 500-passet med något annat pass, t.ex. 30 min kondition på min crosstrainer eller med några set av något annat pass som jag kör då och då (som t.ex. en "cirkel" kettlebells). Tanken är att man totalt ska göra 500 övningar i denna avslutande passdel, 100 st per övning (50 st per ben/arm i de fall övningarna är "enben/armsövningar"). Först gör man 40 reps av varje övning, därefter 30 reps, 20 reps och slutligen 10 reps, så att det totalt blir 4 "varv" med ett minskande antal reps per varv. Så kort vila som möjligt mellan övningar och varv. Jobbigt, vill jag lova! Jag orkar inte riktigt 40 burpees än, men är på god väg...

LOFSANS PASS:
Alternerande utfallssteg bakåt med kettlebellväxling
Marklyft med kettlebell
Burpees (jag har ingen bosuboll så jag gör vanliga istället för den variant som Lofsan visar)
Alternerande utfallssteg bakåt med fingerdipp
Tåhävningar

MITT EGET PASS (fokus ben, insida lår)
Knäböj med rumpdipp (Drop squat jumps)
Mountain climbers 
Alternerande utfallssteg framåt med bicepscursl (Alternating forward lunge with arm curl)
Grodhopp till sumoknäböj (Froggers to sumosquats)
Enarms hantelrodd i plankposition (Single arm plank rows)

1 kommentar:

  1. Jag känner i hela kroppen vad stark den skulle bli av de där övningarna! Har du kanske några bra tips på övningar att göra när man är gravid?

    SvaraRadera