måndag 21 oktober 2013

Träning under graviditet - övningstips

Finna Anne, vars blogg jag har följt i några år, är just nu gravid. Mycket efterlängtat och jag är så himla glad för hennes och hennes mans skull... Så när Anne nu undrade om jag hade några tips på bra övningar när man är gravid kan jag förstås inte låta bli att skriva några rader om det. Inte för att jag själv har några bra erfarenheter av träning under graviditet (mer att läsa om det finns här); jag hade lågt Hb och fick sammandragningar bara av att gå promenader, så jag fick periodvis order om att hålla mig typ lugn. För mig var det fullt tillräckligt med kortare promenader, cykelturer och någon gång försökte jag simma (fast det gick inte så bra).

Under perioder mådde jag så bra att jag faktiskt vågade mig på några övningar, trots allt. Favoriter då var tåhävningarna/vadpressarna som är bra för hela benen. Även bäckenlyft (ligg på rygg med böjda ben, fötterna i golvet, lyft bäckenet/höfterna så högt du kan och tillbaks till utgångsläge igen - upprepa. Kan göras med ben och knän tätt ihop, axelbrett isär eller ett ben i taget) kan fungera om du INTE har problem med vena cava-syndrom (när bebisen blir större kan den trycka på ett blodkärl så att blodflödet försämras - och då bör du inte ligga på rygg). Alternativt kan man ligga på sidan och lyfta det övre benet upp och ner med böjt eller sträckt knä, eller lyfta det övre benet litegrann och föra det framåt och bakåt ett ganska stort antal gånger. Då tränar man rumpan i alla fall. Sedan fungerar bicepscurls och diverse andra överarmsövningar ganska bra, förutsatt att man undviker lyft över huvudet. Magen är onödig att träna över huvud taget under graviditeten, tycker jag, eftersom magmusklerna ändå töjs ut och kommer att separeras för att ge plats åt den växande magen.

Boktips: Stark, glad, gravid (av Maria någonting och Jonas Lissjanis). Länktips: Mammamage.se eller sparkimagen.se, och även lofsan.se har en hel del tips, både på övningar och träningsupplägg.

Lycka till med gravidträningen! Kramisar

1 kommentar:

  1. TACK Fina kära du!! Dessa övningar ska jag verkligen prova!! Kram!

    SvaraRadera