söndag 27 juli 2014

Tränar på att vila

Den här sommaren har jag verkligen tränat - på att vila. Inte sedan jag var gravid med Neo har jag vilat så mycket som nu, om man ser till vila från träning, vill säga. Jag yogar förvisso min kvart varje morgon före frukost, och tar en promenad (minst) per dag med barnvagnen (ca 45-60 min), men i övrigt vilar jag. Ändå är jag tröttare än någonsin - bortsett från de två somrar jag var gravid, vill säga. Orkeslös, matt. Värmen gör nog sitt till. Jag är dålig på att hantera kyla, och samtidigt dålig på att hantera när det blir FÖR varmt. Särskilt lider jag av varma nätter, då jag har svårt för att somna och sedan sover väldigt ytligt och oroligt. I kombination med att Neo alltid vaknar vid 5-5.30 när det är varmt, gör det att jag kanske sover max 4-5 timmar, och då inte heller i ett svep. Idag har jag faktiskt sovit någon kvart plus någon halvtimme mitt på dagen, när jag tog med barnen till mina föräldrar, men det är få dagar jag kommer åt att göra det. Just nu är det lite extra jobbigt dessutom, i och med att mina svärföräldrar är här. Kom i torsdags, stannar "på obestämd tid". Svärfar och mannen hjälps åt att bygga en halvvägg i vårt badrum i källaren, och det drar ut på tiden... Det hett efterlängtade regnet som började falla nyss gör att luftfuktigheten ökar, temperaturen sjunker, och därmed torkar färg, primer, spackel, tätskikt o.s.v. långsammare än om vädret vore torrt och varmt.

På ett sätt är det skönt att låta kroppen vila från styrketräning. Jag har inte saknat det så mycket, konstigt nog. Dagarna fylls på något märkligt sätt ändå, och barnen har fått mer tid och uppmärksamhet än tidigare. Dock går den minskade träningsdosen ut över min mathållning och mitt ätande. Jag låter "fel" känslor och handlingar tar över, minskar maten eftersom jag minskar träningen. Tappar muskler och tappar lite i vikt. Målsättningen just nu är nog att härda ut. Klara sommaren. En vecka (eller är det två?) kvar till två veckors semester, sedan börjar barnen på förskolan - Neo ska skolas in, Noah fortsätter på samma avdelning som under förra året. Och i september börjar jag jobba 80%.

I förra veckan besökte vi Astrid Lindgrens värld och Lilla Sverigebyn, en helt fantastisk semesterby som jag har skrivit om här. Verkligen skönt att komma bort i några dagar, även om det förstås var lite krävande att planera och resa. Barnen är inte vana vid att åka bil, så den drygt 3 timmar långa resan var ett orosmoment. Tack och lov gick det jättebra! Att resa tillsammans med grannfamiljen (som har en dotter som är jämnårig med Noah) gick också superbra - vi har nästan haft lite abstinens sedan vi kom hem och umgåtts i stort sett varje dag på något sätt... Även barnen fungerar jättebra tillsammans med H och K, och de har nästan blivit lite som "extraföräldrar" till dem. Så kul att se!

I barnens utveckling händer det mycket. Framför allt med Neo, som under sommaren fått flera nya tänder och utvecklat sin balans och motorik någonting helt i hästväg. Han går både uppför och nerför låga trappor utan stöd nu, medan storebror helst vill ha en ledstång att hålla sig i... Vi har badat mycket, och även där ser man en tydlig skillnad mellan bröderna. Noah är den försiktiga, som preciiiis vågat släppa taget om mannen när de badar tillsammans. Neo är helt sjövild och blir tvärarg om man försöker sätta på honom någon flytanordning. Han hoppar från kanten, springer nerför "sluttande bassängdelar" och det bekommer honom knappast om han råkar snubbla, falla huvudstupa i vattnet så att han får såväl huvud som ansikte under vattenytan - OK, jag är blixtsnabb på att fiska upp honom när det händer, men ändå... Det stora problemet med honom (förutom astman och födoämnesallergin) är att han slåss för att få uppmärksamhet. Det vet vi inte hur vi ska hantera riktigt, eftersom det inte hjälper att säga ifrån, placera honom i något annat rum, eller hota med att ingen vill leka med honom om han inte ändrar sitt beteende. Noah har slagit tillbaks vid några tillfällen, men inte heller det verkar bita. Hoppas att han inte beter sig på liknande sätt på förskolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar