tisdag 10 september 2013

Ny nojja...

En trevlig weekend i Stockholm, ett litet plåster till minsting och en pys med mardrömsskräck så till den milda grad att han inte vill gå och lägga sig. Just nu snurrar tillvaron på i allt mer hektisk fart. Alla är för närvarande friska i alla fall, tror vi, och jag är spänd av förväntan inför att jag ska börja jobba på nytt jobb på halvtid den 1 oktober. Det var en av anledningarna till att slutet av förra veckan tillbringades i 08-land. Samtidigt passade vi förstås på att träffa lite vänner - det gäller att ta tillfället i akt när någon annan bekostar resan (skämt åsido)...

I onsdags förra veckan var jag och Neo på sjukhuset och tog blodprov för att utreda om han är allergisk mot soja och "nötmix" eller inte. Jag tänkte ringa i slutet av denna veckan och be om att få ta del av resultatet - och helst få prata med en läkare om hur vi ska gå vidare, oavsett om det rör sig om äkta allergi eller bara överkänslighet. Än så länge äter vi båda sojafritt i alla fall. Dock åt jag både paprika och tomat en kväll i Stockholm, när vi var på restaurang och min mat, trots att jag bad om paprika- och tomatfritt, innehöll båda delarna... Jag hade att välja mellan att gå hungrig och att äta, och då valde jag att äta. Det var dumt. Neo blev lite prickigare och mycket kliigare efter det, och har inte riktigt återhämtat sig än.

En ny nojja har dessutom dykt upp. I mitten av augusti var vi på bröllop, och brudens far, som är läkare (röntgen med barn som specialitet) fick låna Neo en stund och la då märket till att hans huvudform är lite märklig. Någonting som jag också har varit bekymrad över av och till, och tagit upp med både BVC och barnläkarna vi har träffat p.g.a. Neos eksem. Och fått lugnande besked. Jag har förstås googlat, skulle möjligen kunna röra sig om någonting som på "vanligt" språk kallas båtskalle, men i så fall väldigt lindrigt, och beror på att suturerna i skallen har vuxit ihop för tidigt. Det som talar MOT detta är dock att Neos huvudstorlek hela tiden har följt sin kurva jättefint, och att mitt huvud också har en konstig form... Så jag hoppas att det INTE är något galet. Vi ska försöka fotografera hans huvud nu i alla fall, och kanske skicka bilderna till "brudens far", så får vi se om han kan föra saken vidare till experterna för bedömning. Förmodligen går det betydligt snabbare att ta det den vägen än att gå genom BVC, som ju inte tycker att det är någonting som är fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar