måndag 29 september 2014

Det är ju inte maten som är problemet!

Den senaste tidens händelser har fått mig att fundera... Över livet, förstås, och hur lätt det är att man mister det. Igår var det 20 år sedan färjan Estonia förliste, och tog med sig över 800 personer till "andra sidan" om det nu finns någon sådan. I och med att jag bor nära en av de små orter som drabbades hårt, minns jag tidningsrubrikerna och debatterna som följde. Hur besvikna många var över att fartyget inte bärgades, så att de anhöriga fick en grav att gå till.

Men det var inte det mitt inlägg skulle handla om. Utan om hur jag mår. Hur jag funderar. Och vad jag har kommit fram till...

DET ÄR JU INTE MATEN SOM ÄR PROBLEMET! Frågan är bara vad det är som gör att jag inte mår bra i själen. Varför jag har byggt upp hårda skal och murar som ett hölje runt mitt inre. Varför jag har så svårt för att vara mjuk - mot mig själv. För mot andra är jag nog mjuk i den mening att jag är "snäll" och förlåtande. Men jag delar sällan med mig av det som snurrar i min kropp - i form av känslor, som jag döljer, till och med för mig själv.

Jag är nedstämd. Av och till deprimerad, om man nu kan kalla det så. Självkänslan är starkt förknippad med vad jag presterar - på jobbet, som mamma, som fru... Träningsmässigt. Jag mår dåligt när jag inte kan träna. Jag mår dåligt när jag inte äter "som jag borde" eller som "samhället" och "media" vill få mig att tro att jag ska äta, med hänsyn tagen till allergier och etiska ställningstaganden. Med min ätstörning i bagaget har det varit så lätt att beskylla maten för att jag mår som jag mår. Att jag mår dåligt för att jag inte äter som jag ska. I själva verket är det tvärtom. Jag äter dåligt eller fel för att jag inte mår bra. Jag kan inte ändra på hur jag mår genom att äta "bättre" eller "bra". Jag måste MÅ bra först, då kommer maten på köpet, och jag tänker inte på vad, när och hur jag äter. Maten har bara blivit mitt sätt att hantera att jag mår dåligt - ett sätt bland många. Andra kanske tar till alkohol eller droger, eller missbrukar sex, shopping eller någonting annat. Så nu behöver jag jobba mer med mig själv - mjukheten. Att vara snäll mot mig själv. Lika snäll om jag är mot andra. Det var bara det jag ville skriva...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar