fredag 19 juli 2013

Träning utan gym - ett superpass!

Semester... Och för en gångs skull en sovande pys i knät. Har massor av inlägg i huvudet, men ingen tid och ork att fästa dem på papper. Mår sådär. Lite trassel med maten, lite trassel med mannen, lite trassel med humöret och känner mig som världens sämsta mamma till framför allt min stora kille.

Igår kom vi hem från en vecka hos svärföräldrarna. Där fick jag faktiskt möjlighet att träna UTAN barn tre gånger - och körde då igenom detta helt suveräna pass. Jag skriver upp det här med, om jag någon gång skulle vilja kolla och Sanna har tagit bort inlägget från sin fantastiskt inspirerande blogg (med undantag av bilderna på deffande fitnessbrudar, jag tycker nämligen att de var snyggare FÖRE än EFTER, är inte så förtjust i fitnessvärldens ideal om jag säger så). Jag bytte dessutom ut någon av övningarna och modifierade någon annan.
  • Mountain climbers: 1 set, 100 reps (d.v.s. 50 per ben, jag fuskade lite och vilade emellanåt)
  • Gående utfall: 1 set, 30 steg (16 steg med en 15 kg-viktplatta på sträckta armar över huvudet, 14 steg med samma vikt i maghöjd)
  • Armhävningar: 1 set, 15 reps (på fötterna)
  • Rygglyft: 1 set 20 reps (med armarna böjda i höjd med huvudet)
Eventuellt lite vila, men jag körde nog på utan...
Lite vila här om du vill, annars kan du vila lite under de fasansfulla Mountain Climbersarna istället...
60 sekunder sedan direkt sidoplanka 45 sekunder per sida.
 
Detta, mina vänner, körde jag 1-3 varv. Ett varv tar 15-20 min, beroende på hur mycket man vilar - och hur mycket man fuskar... Tre varv är rätt tufft för fotsulorna, kan jag rapportera, i alla fall om man tränar barfota. Risken är stor att man (som jag) får skavsår på den övre delen av foten (vid tårna)... Hur som helst är det ett bra pass eftersom man både tränar styrka och kondition på samma gång, med övningar som är skapligt funktionella.
 
Ha det gott i sommarvärmen! 

2 kommentarer:

  1. Hoppas att sommaren gör gott och att du mår bättre när hösten kommer! Kram!

    Sv: Visst är det irriterande?! Tänk om man kunde hitta allt man behövde på samma ställe, så smidigt och lätt det skulle vara. Fast jag gillar iofs att gå runt på mataffärer :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Tack! Nu visade sig vår oro vara obefogad, och det är vi glada över, även om det går att leva ett normalt liv som diabetiker :)

    SvaraRadera